Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 19

Het is Hemelvaartsdag, het begin van een weekend met best aardig weer. Dikke kans dus dat je lekker buiten blijft, maar als je tóch naar binnen wilt, dan zijn onderstaande films verse nieuwe opties om te bezoeken.

Kingdom of the Planet of the Apes

Dit vierde deel in de reboot-serie van de franchise speelt zich af in de toekomst, enkele generaties na het bewind van Caesar. In deze tijd zijn de apen de dominante soort en leven in harmonie samen, maar leiden de mensen een ondergedoken leven. Terwijl een nieuwe, tyrannieke apenleider zijn imperium opbouwt, maakt een jonge aap een aangrijpende reis die er voor zorgt dat hij alles wat hij heeft geleerd over het verleden in twijfel trekt. De keuzes die hij maakt zal de toekomst voor zowel apen als mensen bepalen. 

Knox Goes Away

Huurmoordenaar John Knox (Michael Keaton) wordt onverwacht geconfronteerd met een zeldzame dementie die hem binnen de kortste tijd berooft van zijn geheugen. Wanneer zijn vervreemde zoon enkele dagen later bij hem op de stoep staat met een levensbedreigende situatie, moet hij het niet alleen opnemen tegen zijn vijanden, maar ook tegen zijn eigen aftakelende geest. Michael Keaton (The Flash, Batman Returns) neemt in de spannende actiethriller Knox Goes Away zowel de regie als de hoofdrol op zich. 

The Beast

In een nabije toekomst waar kunstmatige intelligentie de dienst uitmaakt, zijn menselijke emoties een bedreiging geworden. Ze worden beschouwd als een gevaar bij het nemen van eerlijke en rechtvaardige beslissingen. Om haar gevoelens uit te wissen, besluit Gabrielle daarom haar DNA te zuiveren met behulp van een machine die haar onderdompelt in haar vorige levens. Daar ontmoet ze steeds opnieuw een man genaamd Louis met wie ze een krachtige verbinding voelt die ze niet kan plaatsen. Tegelijkertijd besluipt haar een angstig gevoel, alsof er een ramp op komst is.

Mothers' Instinct

Het is begin jaren zestig, en beste vriendinnen en buren Alice (Jessica Chastain) en Celine (Anne Hathaway) leven een idyllische levensstijl met verzorgde gazons, succesvolle echtgenoten en zoontjes van dezelfde leeftijd. Na een tragisch ongeluk wordt hun perfecte leven abrupt verstoord. Schuldgevoelens, achterdocht en paranoia ontwrichten de zussenband en er ontstaat een psychologische wilsstrijd waarin hun moederinstinct zich van haar meest duistere kant laat zien. 

The Braid

Drie vrouwen, drie continenten, drie culturen; in The Braid, de verfilming van haar gelijknamige bestseller, vertelt regisseur Laetitia Colombani het verhaal van drie levens die ondanks grote verschillen toch met elkaar vervlochten zijn. In India is Smita een zogenaamde onaanraakbare die de kost verdient met het opruimen van uitwerpselen. Ze droomt ervan haar dochter een opleiding te geven, iets wat onmogelijk lijkt. Maar ze is bereid alles op te geven voor een betere toekomst. In het Canadese Montreal is Sarah een gescheiden moeder die haar borstkankerdiagnose verborgen probeert te houden om haar geplande promotie niet in gevaar te brengen. Op het Italiaanse Sicilië probeert Giulia het pruikenatelier van haar vader ondanks vele tegenslagen open te houden. Een verhaal over het doorzettingsvermogen van vrouwen, en onbewuste verbintenis.

The Sweet East

Middelbare scholiere Lillian is een engelachtige maar passieve scholiere die zich verveelt tijdens haar schoolreis naar Washington D.C. Wanneer ze afgezonderd raakt van haar groep, gaat ze zelf op verkenning en begint een roadtrip langs de steden en bossen van de oostkust van de Verenigde Staten. Gescheiden van haar klasgenoten tuimelt ze als een "Alice in Wonderland" in een absurdistisch hol, waar ze mensen uit verschillende subculturen ontmoet: neonazi's, Qanon-supporters en hipster filmmakers. Maar onbevangen en onbevreesd als ze is, weet Lilian zich steeds weer uit benauwde situaties te redden.

Bewariërs

In de documentaire Bewariërs worden drie verhalen verteld over de tijdens Tweede Wereldoorlog in bewaring gegeven bezittingen, hun Joodse eigenaren én de bewaarders ervan. Bezittingen die vaak na de oorlog niet meer werden teruggegeven, tegen de achtergrond van een naoorlogs klimaat van antisemitisme en ingewikkelde bureaucratie die rechtsherstel bemoeilijkte. Bewariërs behandelt het gat in het collectieve Nederlandse geheugen dat zelfs na bijna 80 jaar nog steeds niet is gevuld.