sport

Ferrari van Kubica, Ye en Hanson wint 24 uur van Le Mans na interne strijd met Ferrari

Zaterdag gaat om 16.00 uur de 93e editie van de 24 uur van Le Mans van start. Dat gebeurt met in totaal acht Nederlanders op de startlijst en is natuurlijk hier, maar vooral ook op het FOK!forum te volgen, waar de liefhebbers er de hele nacht klaar voor zitten.

Update 16.35 uur
Met ruim drie uur te gaan liep het ineens verkeerd voor de Nederlanders met kansen in de LMP2-klasse: bij Van Uitert's auto liep er een wiel af, hun race was klaar, terwijl Van der Zande heel langzaam richting pitstraat kwam hobbelen - ze hadden voor één ronde te weinig brandstof in de auto.

Met 2,5 uur te gaan begon leider Kubica in de #83 Ferrari te klagen over schakelproblemen en een half uur later over een loszittende hoofdsteun, maar de Pool reed stug door. De #6 Porsche reed ondertussen voorbij de #51 naar de derde plek en de twee BMW's kwamen tegelijk binnen: beiden hadden een motorprobleem, maar niet hetzelfde motorprobleem.

Met goed uitgekiende pitstops kreeg het fabrieksteam van Ferrari de deksel op de neus: de #83, min of meer een klantenteam, hield dapper stand en Kubica reed de auto naar een fantastische overwinning. Na zijn zware crash in de Grand Prix van Canada in 2007, zijn enige Grand Prix-zege een jaar later en het rally-ongeluk waarmee hij permanente ernstige schade aan zijn arm opliep was dit toch wel zijn grootste zege, samen met Ye en Hanson - Kubica en Ye zijn tevens de eerste Poolse en Chinese Le Mans-eindwinnaars ooit. De #6 Porsche finishte als tweede, voor de #51 Ferrari.

In de LMP2-klasse ging de overwinning toch naar de #43 Inter Europol Competition met Jakub Smiechowski, Tim Dillmann en Nick Yelloly, nadat de #48 VDS Panis Racing met een probleem twee minuten verloor in de slotfase - plek drie was ietwat verrassend voor de #199 AO by TF.

De LMGT3-zege ging naar de #92 Manthey 1ST Phorm Porsche met Richard Lietz, Ryan Hardwick en Riccardo Pera, voor de #21 Vista AF Corse Ferrari en de #81 TF Sport Corvette.

Wat de Nederlanders betreft was Nyck de Vries de beste: hij werd met de #7 Toyota zesde, de #20 BMW met Robin Frijns zakte weg naar de achttiende plek. In de LMP2-klasse was Bent Viscaal op de zesde plek de beste Nederlander met de #11 Proton Competition, voor de #22 United Autosports met Renger van der Zande (7e) en de #45 Algarve Pro Racing met Nicky Catsburg (13e) - Van Uitert haalde de finish niet met de #28 IDEC Sport. Tot slot de twee Nederlanders in de LMGT3-klasse: Loek Hartog werd met de #90 Manthey Porsche zesde, Lin Hodenius werd twaalfde in de #61 Iron Lynx Mercedes.

Update 12.05 uur
Nog vier uur te gaan in Le Mans, het slotstuk is begonnen. De Ferrari's hebben de touwtjes in de loop van de ochtend weer in handen genomen, wat wel voor de nodige onenigheid zorgde: de fabrieksauto's, de #50 en #51, lijken van Ferrari te moeten winnen, terwijl de #83 AF Corse sneller lijkt. Dat leidde al tot groot ongenoegen bij vooral Kubica, die er gek van werd dat hij niet gewoon volle bak mocht stampen: "Anders hadden we al lang ruim op kop gereden", aldus de Pool.

Enfin, de #83 rijdt met vier uur te gaan tóch voorop, want Pier Guidi ging in de fout en spinde bij het inrijden van de pitstraat, waardoor Ye er in de #83 voorbij kon. De #50 rijdt nu op plek twee, voor de zusterauto - verder lijkt alleen de #6 Porsche nog enige kans te maken, zeker sinds het enkele minuten geleden fout ging voor Toyota. De linkervoorband van de #8 zat na een pitstop niet goed vast, de wielmoer vloog eraf en Ryo Hirakawa reed lek, wat veel tijd kostte.

In de LMP2-klasse is de leiding nu weer in handen van de #43 Inter Europol Competition, weer voor de #48 VDS Panis Racing - Van Uitert en zijn teamgenoten in de #28 IDEC Sport rijden nu weer op podiumkoers. De #92 Manthey 1ST Phrom Porsche lijkt keurig op weg naar LMGT3-winst, voor de #21 Vista AF Corse en de #81 TF Sport Corvette.

Update 08.05 uur
De Toyota is weer wat teruggevallen, inmiddels is de ochtend volop aangebroken en rijdt Calado in de #51 Ferrari op kop, voor Kubica in de #83 Ferrari - Laurens Vanthoor rijdt in de #6 Porsche op de derde plek, maar ook de #50 Ferrari en #8 Toyota hebben nog volop kans op de winst.

De #43 Inter Europol Competition heeft de leiding weer te pakken in de LMP2-klasse, met de #48 VDS Panis Racing nu op plek twee en Van Uitert's team - de #28 IDEC Sport - op de derde plaats. De leiders in de LMGT3-klasse zitten in de #92 Manthey 1ST Phorm Porsche, voor de #21 Vista AF Corse en de #81 TF Sport Corvette.

Het is eigenlijk overal nog spannend en dus ook in de hypercarklasse zijn er nog minstens een handvol auto's met serieuze kans op de eindzege.

Update 04.05 uur
De eerste helft van de race zit er alweer op en in de eerste uren van de nacht is er wel het een en ander gebeurd. De #6 Porsche kwam een vroegere stop maken dan gepland vanwege een langzaam leeglopende band, maar pakte in die uren juist wel de leiding in de race, onder meer door een stop-and-go-penalty van twintig seconden voor de #51 Ferrari, die te snel had gereden in de pitstraat. Ook de #50 kreeg met een paar straffen te maken, terwijl de #8 Toyota zich gestaag naar voren werkte en inmiddels op plek twee terecht is gekomen, voor de #83 AF Corse Ferrari. Nyck de Vries en Robin Frijns rijden op de elfde en twaalfde plek.

In de LMP2-klasse is de leiding nog altijd in handen van de #48 VDS Panis Racing, met inmiddels de #9 Iron Lynx-Proton op plek twee en de #43 Inter Europol Competition op de derde plek - de #28 IDEC Sport van Van Uitert is naar plek vijf gezakt. De race eindigde ondertussen voor de #24 Nielsen Racing: Cem Bolukbasi reed de auto hardhandig de bandenstapel in, waarmee hij gelijk de tot nu toe enige safety car-situatie van de race veroorzaakte.

De LMGT3-klasse zag het einde van één van de kanshebbers: Kelvin van der Linde parkeerde de #46 WRT BMW, vier uur eerder nog de leider, met een technisch probleem in het grind. De #92 Manthey 1ST Phorm Porsche nam zo de leiding over, voor de #81 TF Sport Chevrolet en de #78 Akkodis ASP Team Lexus.

Update 00.05 uur
De nacht is inmiddels volop aangebroken, het is al middernacht geweest, en Ferrari blijft het erg sterk doen: de #51 nam kort na middernacht de leiding over van de #83, na een foutje van Hanson. De #6 Porsche rijdt op de derde plek, nadat de #50 Ferrari een drivethroughpenalty kreeg wegens een incident onder geel. Voor de Nederlanders gaat het wat minder: de #20, waar Frijns weer achter het stuur zit, rijdt op de dertiende plek, drie plaatsen voor de #7 van De Vries, die een straf van 50 seconden had gekregen wegens te hard rijden in de pitstraat.

De leiding in de LMP2-klasse is de afgelopen uren overgenomen door de #48 VDS Panis Racing, voor de #43 Inter Europol Competition en de #28 IDEC Sport, waar Job van Uitert aan de nacht is begonnen. De #46 Team WRT BMW rijdt in de LMGT3-klasse inmiddels aan de leiding, voor de #92 Porsche en de #21 Ferrari.

Update 20.05 uur
Inmiddels hebben we een ruime vier uur achter de rug en zijn er eigenlijk twee fabrikanten die het uitstekend doen: Ferrari en Porsche. Vooral Ferrari is heerlijk naar voren gekomen, de #50 met Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen rijdt op kop, voor de #83 met Robert Kubica, Ye Yifei en Philip Hanson en de #51 met Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi en James Calado - de #6 Porsche volgt op plek vier, voor de #20 BMW waar Frijns op het moment in rijdt.

In de LMP2-klasse is de leiding al ruime tijd in handen van de #43 Inter Europol Competition, voor de #29 TDS Racing en de #48 VDS Panis Racing. In de LMGT3-klasse gaat de #21 Vista AF Corse Ferrari voorop in de strijd, gevolgd door de #46 Team WRT BMW van Valentino Rossi en de #92 Manthey 1ST Phorm Porsche.

De eerste echte uitvaller kwam in de LMGT3-klasse: de #88 Proton Porsche werd door Giammarco Levoraro stevig de bandenstapel in gereden en was klaar.

Kwalificaties
De poleposition - en zelfs een heus 1-2'tje - ging ietwat verrassend naar Hertz Team Jota, dat tegenwoordig met een Cadillac rijdt. De nummer 12 noteerde in de beslissende kwalificatiesessie de snelste tijd en dus start de auto van Alex Lynn, Norman Nato en Will Stevens vanaf poleposition. De zusterauto, nummer 38, rijdt met Earl Bamber, Sebastien Bourdais en Jenson Button en start vanaf de tweede plek.

De #20 BMW, waar Robin Frijns in rijdt, start vanaf de zesde plek, het team van Nyck de Vries, de #7 Toyota, moet het doen vanaf de zestiende positie na een teleurstellende kwalificatie. De titelverdedigers, rijdend in de #50 Ferrari, starten vanaf de zevende plek.

De snelste LMP2-auto in de kwalificatie was de #29 TDS Racing van Mathias Beche, Clement Novalak en Rodrigo Sales. De #22 United Autosports met Renger van der Zande start vanaf de vijfde plek in de LMP2-klasse, de #28 IDEC Sport met Job van Uitert start vanaf plek negen, één plaats voor de #45 Algarve Pro Racing met Nicky Catsburg - de #11 Proton Competition met Bent Viscaal staat daar weer drie plekken achter.

Dan nog de LMGT3-klasse, waar Lin Hodenius met de #61 Iron Lynx vanaf de vierde plek mag vertrekken, terwijl Loek Hartog met de #90 Manthey slechts vijf auto's achter zich heeft op de grid. Poleposition is daar voor de #27 Heart of Racing Team met Mattia Drudi, Ian James en Zacharie Robichon in een Aston Martin.