Verstappen met overmacht naar poleposition in Japan
Max Verstappen heeft met grote overmacht de poleposition gepakt voor de Grand Prix van Japan. De Nederlander liet op het circuit van Suzuka zien dat het uiterst matige weekeinde in Singapore, zoals eigenlijk al wel duidelijk, bepaald geen teken aan de wand was voor de rest van het jaar.
In de twee vrijdagtrainingen en de training op zaterdagochtend was de Nederlander het snelst, in de eerste kwalificatiesessie noteerde hij wederom de snelste tijd - alleen McLaren-coureur Lando Norris bleef keurig in de buurt bij de Red Bull, verder vormde eigenlijk niemand een bedreiging voor de WK-leider. De eerste sessie werd nog onderbroken na een forse crash van Logan Sargeant, die er gelukkig wel beduidend beter aan toe was dan zijn Williams.
In Q2 was Verstappen zowaar eens níet de snelste, Charles Leclerc stuurde zijn Ferrari een fractie van een seconde rapper rond het circuit. Verstappen noteerde wel de tweede tijd, welgeteld één duizendste voor teamgenoot Sergio Perez. De McLaren's van Norris en Oscar Piastri zaten er ook weer prima bij, net als Ferrari-coureur Carlos Sainz.
Uiteindelijk ging het natuurlijk om de derde en laatste sessie en daarin liet Verstappen weer zien wie de baas is: zijn eerste run was al ruimschoots snel genoeg, maar in zijn tweede poging dook hij er nog een flink stuk onderdoor, waardoor uiteindelijk niemand binnen een halve seconde van hem stond. Piastri pakte de tweede plek, vlak voor teamgenoot Norris. Leclerc staat naast Norris op rij twee, voor Perez en Sainz. Lewis Hamilton en George Russell zorgden voor een keurige vierde startrij voor Mercedes, voor Yuki Tsunoda en Fernando Alonso.
De volledige uitslag van de kwalificatie is hier te vinden, de race gaat zondagochtend om 07.00 uur Nederlandse tijd van start.
Mr Alligator zijn bewering is wat prut. Je kent Max niet als je dat denkt. Die wilt alles winnen.
wie weet staan ze er volgend jaar weer maar dan nog breekt lewis als hij echt moet racen.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Die red bull is gemaakt voor echte circuits vandaar dat Max ook niet zo'n fan is van straten circuits
In die race auto's zitten ze in een veilige cabine, om te beschermen, daar kom je niet zomaar in en ook niet zomaar uit.
Als iemand die weinig van F1 weet dacht ik, goh, pak bij iedere pitstop een andere auto. Maar juist hun cabine is zo veilig dat overstappen voor Max Verstappen in een andere nieuwe verse race auto meer tijd kost dan de auto onderhouden bij een pitstop.
Ik dacht echt dat het zo eenvoudig was als even een deurtje open doen, en dan overstappen in een de volgende race wagen.
Gelukkig zijn achteraf nadat ik deze discussie had met iemand duidelijkheid gegeven dat moderne race wagens vereisen stellen aan veel veiligheid, en die veiligheid betekent insnoeren, van top tot teen.
Ik ben nu eenmaal een tokkie en dacht als gewoon te eenvoudig.
Daarom dat de pitstop altijd sneller is dan bijvoorbeeld een racefiets vervangen zoals bij de Tour De La France.
Ter nagedachtenis voor overleden Debian Linux Ontwikkelaars: https://tinet.nl
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken