Nieuws
Verkeersminister Harbers (VVD): 'Extra maatregelen nodig voor Chinese auto’s'
Volgens minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers loopt China ver vooruit op de Europese auto-industrie. "De Europese auto-industrie moet een flinke stap bij zetten", aldus de minister in WNL Op Zondag. Meer hierover bij WNL.
Afgelopen week werd bekend dat China de grootste exporteur van nieuwe auto’s is. Harbers zegt gevaar te zien in de data die de nieuwe Chinese e-auto’s mogelijk verzamelen. Hij wil zelfs Chinese auto’s weren als ze niet voldoen aan de Europese maatstaven: je wilt niet TikTok verbieden en dan via de auto dezelfde dreigingen binnenkrijgen.
Elektrische auto’s stoten geen stikstof uit, hierdoor ziet Harbers mogelijkheden dat er in de toekomst weer 130 gereden kan worden op de Nederlandse snelwegen.
China is 1 blok. Als 'China' beslist linksaf te gaan en morgen alle ontploffingsmotoren te verbieden, doen ze dat. En overmorgen rijdt heel China met een electrokarretje rond (of gaat te voet).
Hier is dat onmogelijk. Benzinmotor weg? Nee nee deat kan pas in 2037, want we moeten eerst onze voorraden nog verkopen voor maximale prijzen.
Oh *oeps* we hebben per ongelijk nog meer benzineblokken bijgebouwd, geen probleem dan verschuiven we de datum toch naar 2042? Want anders begint bedrijf X te mopperen.
En Frankrijk wil 2036. En Duitsland wil 2041. En Nederland wil voorop lopen en zegt 2027. En Belgie zegt niks want die heeft geen regering. En Engeland doet maar iets.
Het is gewoon eeeeeeen grote puinhoop.
De oplossing van Harbers?
Chinees spul verbieden, want smoesje X en Y.
Het mooiste is: we hebben de capaciteit om China in te halen. We hebben de technologie. We hebben de bedrijven. We zijn relatief klein (als je naar de kern van de EU kijkt) dus we zouden... als we willen... China makkelijk kunnen inhalen.
Maar dat doen we niet want de bedrijven klagen te veel.
Pappen en nathouden en na mij de zondvloed !
Bang voor de concurrentie moet het zijn.
De selectie hand in de markt is dan wel heel makkelijk voor China. Ze liggen overigens niet voor. Het verkrijgen van resources is voor China alleen een stuk eenvoudiger aangezien zij niets geven om natuur of mensenlevens.
Als wij hetzelfde gaan handelen als China dan is het gedaan met onze creativiteit en worden we er helemaal uit geconcurreerd omdat de Chinezen veel harder werken.
En dan auto's. Wat voor gevaar is er als ze de data verzamelen van Sjon die te hard rijdt, Jeroen die geen richting aangeeft of Vanessa die niet kan inparkeren?
En waarom zouden we als burger wel bang zijn voor de Chinese overheid die data uit onze auto's haalt maar niet voor de onze, of de Duitse, of de Amerikaanse overheid?
Want de auto's van nu, de Europese, de Japanse, de Amerikaanse, die zijn ook al connected.
Waarom wordt met alles tot het laatste moment gewacht om er zo veel mogelijk winst uit te persen en dan pas zo min mogelijk te innoveren zodat er weer maximaal winst uit geperst kan worden?
Waarom komt die vooruitgang nooit vanuit bedrijven zelf en moet de overheid eerst met een pistool tegen het hoofd van de multinationals staan om het af te dwingen?
China is de halve planeet aan het opkopen. Zonder oorlog.
China is overal politieke deals aan het sluiten en vredesbesprekingen aan het voeren. En in de gebieden waar ze vrede stichten kopen ze vervolgens alles op.
We zitten vast in een of andere gecorrumpeerde vorm van neo-liberalisme. Een vorm van imperialistisch kapitalisme die niet meer werkt omdat ie gebaseerd is op bullebakkerij.
Hoe gaat onze 'markt' dit fixen?
Blablabla, verschuiven van het probleem, die stikstof wordt ergens anders uitgestoten om de energie/elektriciteit te maken voor die elektrische auto's.
En ik rij toch al 130 op de snelweg als er geen idioten voor mij rijden !!
Dat is nooit het probleem geweest, het was CO2, dat wordt nu lokaal uitgestoten bij de kolencentrale. Fijnstof is een groter probleem, maar daar hebben klimaatpopulisten het nooit over.
Dit soort dingen moet je structureel oplossen.
Dus minder wegen aanleggen, overal gratis treinen en gratis bussen.
Bedrijven verplichten om mensen thuis te laten werken.
DAN ben je Stikstof en CO2 aan het verminderen.
Maar dan zakt de autoindistrie in elkaar. Dus dat gaat de VVD niet doen.
Als de VVD de keus heeft tussen lange termijn oplossing die bedrijven raakt of korte termijn oplossing die op lange termijn de mensen raakt zal de VVD altijd voor de korte termijn 'oplossing' kiezen. Wat dus op lange termijn alleen maar meer shit en ellende oplevert.
Slijtage van wegen is kwadratisch tov het gewicht.
Dus straks gaat de wegenbelasting omhoog want *oeps* het asfalt slijt sneller.
En dat asfalt moet natuurlijk verwerkt worden. God weet hoeveel vrachtwagens en machines daarvoor nodig zijn om het weg te halen, opnieuw te koken en dan weer opnieuw te storten.
En wat gaan we doen met de 2e hands auto markt?
Want als je een 2e hands electrische auto koopt van 10 jaar moet je er een nieuwe accu in duwen en juist die accu, als ie tegen die tijd nog beschikbaar is (!) is onbetaalbaar.
En na 20 jaar kan die auto op de schroot want na 20 jaar is er gegarandeerd geen vervangende accu meer te krijgen van precies dat model.
En het blijkt dat accu's opwerken duurder is dan gewoon een nieuwe te bouwen via slavenarbeid.
Dus straks worden al die accus vervoerd naar Afrika en daar op het strand gedump zoals nu met al ons plastic en electronica gebeurt.
En die duwen de shit gewoon weer terug de zee in natuurlijk.
Het is gewoon niet DE oplossing.
50% van de mensen kan allang thuis werken. Ik kan ook thuis werken maar ja dan wordt mijn manager overbodig. Is ie nu ook al maar nou loopt ie eens in de week nog het kantoor binnen, geeft een wazige opdracht die ook via mail had gekunnen, begint dan over zijn hobby te lullen en is weer weg.
Er moet een cultuuromslag komen.
De auto industrie moet gewoon weg. Alles moet vervangen worden door trams, metros, treinen, bussen en hele goede fietspaden.
Elk jaar 2% minder auto's verkopen en elk jaar 2% van het asfalt weg uit NL.
Wat nog erger is, we hebben de Chinezen zelf ongeveer alle productie tools en ontwerpen gegeven toen we de productie naar China verplaatste. Alles onder de noemer meer winst maken. Maar nu is het China die lacht wetende dat wij, het westen, hun nooit meer kunnen bijbenen qua productie of mankracht.
Fijnstof komt bij een auto een klein deel uit de verbranding van brandstof maar voornamelijk van de remmen en de slijtage van banden. Technisch is het allang mogelijk om slijtvastere banden te maken of magneet remmen op een auto te maken. Maar ja dan verkoop je wel veel minder banden en remdelen dus dat is geen winst voor de fabrikant.
Kijk naar de Farma industrie, Er zijn allang goedwerkende medicijnen die bepaalde ziekte heel snel kunnen verhelpen, maar waarom zou je als fabrikant dit op de markt brengen? Het is veel rendabeler om een minder krachtig of goedwerkend medicijn op de markt te brengen, die je als fabrikant veel grotere getallen kunt verkopen.
Zo lang alles maar om winst draait lossen we onze problemen niet op.
junk01.
Die eisen zijn er al jaren (waardoor verschillende Chinese pisbakkenstalen auto's hier niet de weg op kunnen). Harbers brengt het nu alsof hij het ei van Columbus heeft gevonden.
Maar over 6 jaar stop ik dus valt er weer 1 verkeersdeelnemer uit, alhoewel, iemand moet mijn plekkie overnemen dus dat maakt geen reet uit
Gewoon kerncentrales die we hebben, zeer zeker NIET sluiten maar moderniseren en opstarten die handel !!
Beter een kerncentrale dan een gas of kolencentrale als we praten over CO2 uitstoot, maar ja, probeer dat die milieuhippies maar eens wijs te maken !!
En hoe zwaar is een elektrisch auto nu eigenlijk echt? Mijn Volvo V60 is zwaarder dan een Tesla Model 3 / Y en toch heb ik nooit iemand horen mopperen dat mijn Volvo zo zwaar is en daarom "fijnstof uitstoot".
Alle auto's hebben bandenslijtage, overigens.
Stel dat er elke 10 minuten een bus zou rijden vanaf je deur tot je werkplaats zou je dan met de bus kunnen?
En idd beter een kerncentrale dan wat dan ook.
Momenteel iets meer door de hoge gasprijzen en de energieschaarste wegens de slechte banden met Rusland maar dat is niet eeuwig.
En wat doet Google dan ???????
Men bedoeld waarschijnlijk: Chinese auto's verzamelen data waar men in het Westen niks aan verdiend.
Ja nee, dat moet je uiteraard verbieden !!!!.
[ Bericht gewijzigd door Newsworld op zondag 21 mei 2023 @ 18:50 ]
En je mag uitrekenen hoeveel rubber er versleten wordt over 4 banden gedurende de levensduur van een band.
staat nog in de kinderschoenen, dat alles überhaupt nog met een stekker moet
is al lachwekkend.
En die verbinding is er niet omdat de auto-industrie geld moet verdienen.
Als jij bij jouw voordeur op de bus kan stappen en bij je werk uit de bus stappen scheelt jou dat gewoon een paar honderd euro per maand, kun je een dagje minder gaan werken.
Consumptie MOET elk jaar omhoog anders kan er geen winst gemaakt worden en dan vallen de aandeelhouders bij bosjes dood neer.
Democratie is een zegen omdat regeringen wel moeten luisteren naar het volk, maar tegelijkertijd een vloek omdat er geluisterd moet worden naar dat volk. Als dat volk gevoed wordt door desinformatie, dan werkt democratie niet meer.
In het Westen moeten we als volk eens leren onze muil te houden over onderwerpen waar we geen verstand van hebben. Maar we zijn informatiedronken, en denken tegenwoordig overal maar verstand van te hebben. En de mensen met het minste verstand krijgen doorgaans het grootste podium.
Ik moet op twee verschillende locatie zijn per dag om het werk te begeleiden.
En dat is niet te doen met openbaar vervoer
En als je dan gaat kijken waar desinformatie vandaan komt is het altijd de stinkend rijke elite die desinformatie gebruikt om het gewone volk arm en dom te houden.
Gewoon modern kapitalisme dus.
Stel dat er elke 10 minuten een bus/tram/trein/metro zou gaan van jouw woonhuis naar je werkplek1 en van je werkplek 1 naar werkplek 2 en van je werkplek 2 naar huis.
Dan zou je met het OV kunnen.
(m.u.v. hulpvoertuigen)
Laat ze niet nóg een keer een complete bedrijfstak overnemen met behulp van overheidssteun. Doe er een importheffing op van 100% ofzo. We hebben met bijvoorbeeld zonnepanelen gezien hoe Europese bedrijven gewoon kapot zijn gemaakt.
Als jouw internet dan uitvalt om welke reden dan ook, kom ik niet om het probleem op te lossen. Jij volgt maar een online cursus (lol) zodat je het zelf kan oplossen.
Mensen als jij beseffen gewoon geheel niet dat de wereld juist helemaal niet draait om kantoorbaantjes maar om monteurs die fysiek zorgen dat dingen werken en blijven werken. Monteurs hebben een bus met gereedschap en spullen waar ze geen kilometers mee gaan lopen slepen.
― Aleksandr Solzhenitsyn
Als jij kabelmonteur bent is het prima dat je je vervoert. Liefst met OV waar mogelijk. MAar als het niet anders kan dan kan het niet.
Waar ik problemen mee heb is de NLse kantoorcultuur.
Ik heb een administratieve functie. Ik heb vanaf 2015 gevraagd of ik niet thuis kon werken, desnoods deels.
Nope. Absoluut onmogelijk. Met als reden 'de aard van het werk laat dat niet toe'. Wat erg vreemd is maar ok, so be it.
Breekt die fakking Covid shit uit. Kregen we een mail van het management dat we verplicht werden onze laptops mee naar huis te nemen en vanuit thuis te werken. Ik heb uiteraard aangegeven dat 'de aard van mijn werk dat niet toelaat, zoals aangegeven in bijgevoegde mail'.
Werd me niet in dank afgenomen, ik zag het natuurlijk helemaal fout etc etc etc...
Dus 1.5 jaar thuis gewerkt. Uit metingen bleek dat de gemiddelde productiviteit omhoog was gegaan. Maarrrr... we kregen allemaal een mail dat de mensen die een bedrijfsmobiel hadden de 'back to the office' app moesten installeren en weer plekken moesten gaan reserveren om op kantoor te werken.
We zijn 5000 kantoorplekken aan het bijbouwen.
En we zitten allemaal weer in het hokje, er zijn geen parkeerplekken genoeg, de fietsenstallingen stromen over, er is geen zittplek want de nieuwe kantoren zijn nog niet klaar etc etc....
Ik heb gevraagd of ik thuis mag werken. Ab... so... luut onmogelijk.
Hoe haal ik het in mijn hoofd om zo'n vraag te stellen. Waar haal ik de fantasie vandaan dat de aard van ons werk is dat we thuis kunnen werken.
Waanzin.
En ik heb een aantal vrienden die ongeveer in dezelfde branche zitten bij andere bedrijven en iedereen is weer terug op kantoor. Alle administratie wordt weer gewoon in een kantoorpand gedaan.
Dat zijn honderden miljoenen nutteloze kilometers per jaar.
Alle stikstofproblemen zouden per direct opgelost kunnen worden als kantoorpikken zoals ik gewoon thuis zouden werken.
Maar ja dan blijkt dat 4 lagen management overbodig zijn.
En Rutte moet weer op het matje komen bij Shell, zoals in 2021, toen ie moest uitleggen hoe en hoe snel hij de mensen weer terug in de auto;s zou krijgen want de winsten van Shell gingen er aan.
Waan... zin....
Nee, de elektrische auto's stoten niks uit, die uitstoot (inclusief zeer veel CO2) vindt daarvoor al plaats in de elektriciteitscentrale waar die elektriciteit wordt opgewekt.
Sodemieter eens op met die leugens dat elektrisch rijden geen uitstoot zou veroorzaken.
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
Als je denkt dat alle ontwikkelingen in de VS plaats vonden heb je er geen idee van hoe het landschap er uit ziet en zag op gebied van zorgontwikkelingen (medicatie, techniek, etc).
Stand here and get blown up... (3) Jump up and down, shout at me for not
being able to think of anything, then get blown up." - Holly, Red Dwarf
De auto's stoten niets uit. De brandstof wel.
Maar dat geldt ook voor benzine auto's. Heb je de Shell wel eens gezien wat er bij Shell de lucht in gepompt wordt? Een hoop extra CO2 en andere zooi.
Kanttekening is echter dat de brandstof voor elektrische auto's ook groen opgewekt kan worden. En dat is dus juist het belangrijke punt hier.
Stand here and get blown up... (3) Jump up and down, shout at me for not
being able to think of anything, then get blown up." - Holly, Red Dwarf
Heb je wel eens gezien wat voor smerige processen er achter de productie van die accu's zitten.
In theorie ja, maar lang niet genoeg en ook lang niet op alle benodigde momenten (als het donker is of niet waait). Plus dat er met de productie en restanten van zonnepanelen en windmolens ook nog wel het nodige mis is. In de praktijk wordt verreweg de meeste stroom nog steeds fossiel opgewekt. En dit zal ook niet zomaar veranderen de komende jaren.
Begrijp me overigens niet verkeerd, ik ben zeker geen tegenstander van elektrisch rijden. Maar dat het uitstootvrij zou zijn is pure misleiding.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken