IndyCar-race in Nashville vol cautions en chaos wordt prooi voor Dixon

In de straten van het Amerikaanse Nashville is zondagavond de veertiende race van het seizoen in de IndyCar Series verreden, met nog drie races te gaan. Na het nodige uitstel vanwege een forse regen- en onweersbui ontwikkelde zich een bijzonder vermakelijke race, met spanning tot het einde.

Scott McLaughlin had de poleposition te pakken en vertrok met Romain Grosjean naast zich, gevolgd door Christian Lundgaard, Alex Palou, Pato O'Ward en Josef Newgarden - Rinus van Kalmthout vertrok vanaf de tiende plek, achter David Malukas, Will Power en Graham Rahal.

Zoals gebruikelijk in de IndyCar Series slaagde men er niet in het veld normaal op te lijnen voor de rollende start, maar opvallend genoeg mocht men gewoon van start. McLaughlin behield er in elk geval de leiding, voor Grosjean, Palou, Lundgaard en O'Ward.

Na acht ronden stond Rossi naast de baan: hij was al heel snel gestopt om zijn zachte banden om te ruilen voor harde exemplaren, maar dat ging niet zo goed. De safety car betrad voor een paar ronden de baan, maar vrijwel niemand kwam naar binnen om banden te halen, want men wilde de baanpositie niet opgeven.

Na een dikke twintig ronden kwam Palou als eerste van de echte toppers binnen, zijn banden waren er klaar mee. Zodra hij naar buiten kwam ging Helio Castroneves in de rondte: caution. Vrijwel iedereen kwam nieuwe banden halen, behalve degenen die net gestopt waren: Palou, Jimmie Johnson, Simon Pagenaud, Kyle Kirkwood en Malukas reden voorop, voor McLaughlin, Grosjean, Power en Lundgaard.

Een paar bochten later verloor O'Ward al zijn aandrijving na een tik van Graham Rahal van achteren, voor beiden was het klaar. Eén bocht verderop ging het ook mis met onder meer Callum Ilott en Dalton Kellett, dus de safety car had weer het nodige werk te doen.

We konden even later weer door met inmiddels Palou, Pagenaud, Malukas, McLaughlin en Johnson voorop, tot Devlin DeFrancesco en Takuma Sato een seconde of 22 later de muur in gingen. Nadat ook dat was opgelost konden we dan écht weer door, met Palou, Pagenaud, Malukas, McLaughlin, Kirkwood, Grosjean, Johnson, Power, Van Kalmthout en Lundgaard in de top-10.

McLaughlin nam Malukas te grazen bij de herstart, Palou sloeg een aanval van Pagenaud nét af. De Fransman had het al snel lastig en McLaughlin nam zijn tweede plek over, waarna ook Malukas en Grosjean langszij kwamen. Johnson kwam met 35 ronden te gaan binnen, met mazzel zou het zijn laatste stop kunnen zijn.

Van Kalmthout ging ondertussen ook lekker: na Kirkwood ging ook de Nederlander langs Pagenaud, hij reed zo op plek zes. Niet veel later schoot hij echter rechtdoor, hij kwam gelijk maar binnen om zijn in principe laatste stop te maken, net als Lundgaard, Dixon en Power.

Van Kalmthout kon weer op pad, maar dat duurde niet lang: Rahal was weer terug de baan op gekomen met een gerepareerde auto, reed de bandenstapel in en Van Kalmthout kon hem niet meer ontwijken. Vrijwel het hele veld kwam gelijk nieuwe banden halen, behalve Newgarden, Dixon, Lundgaard en Power - Newgarden moest nog stoppen, de rest, waar Van Kalmthout na zijn stop tussen reed, niet meer.

McLaughlin's stop viel volledig in het water, hij moest vanaf de vijftiende plek een poging doen zich naar voren te knokken. Dat lukte aardig en met zestien ronden te gaan reed hij op plek zes, met Newgarden op kop - die hoopte nog altijd op een lange caution, anders zou hij de race sowieso niet zonder stop uit kunnen rijden.

Newgarden's gebeden werden verhoord: zestien ronden voor het einde reden de om plek zeven knokkende rookies Kirkwood en Malukas flink hard de bandenstapel in. Newgarden kwam toch wel gelijk banden en brandstof halen om de race uit te kunnen rijden, waardoor hij terugviel tot buiten de top-10.

Met tien ronden te gaan werd het groen weer gezwaaid, met Dixon, Lundgaard, Palou en McLaughlin voorop. Titelkandidaat Marcus Ericsson kwam vanaf plek acht stil te vallen, Johnson ging kort daarop in de rondte en de muur in en de volgende caution was alweer een feit.

Met Dixon, Lundgaard, McLaughlin, Palou en Grosjean voorop werd wederom het groen gezwaaid, wat dit keer ongeveer een halve bocht duurde: Grosjean eindigde na een harde aanval van Newgarden tegen de muur, terwijl McLaughlin Lundgaard te pakken had. Het rood werd zelfs gezwaaid, want men wilde logischerwijze niet onder geel eindigen.

Nadat de boel was opgeruimd konden we wederom door, dit keer met Dixon, McLaughlin, Lundgaard en Palou voorop en nog anderhalve ronde te gaan. Palou pakte plek drie over van de terugvallende Lundgaard, maar de Kiwi's pakten een 1-2'tje: Dixon reed naar zijn 53e zege, McLaughlin werd tweede en Palou derde - Van Kalmthout ging door al de chaos nog met plek twaalf naar huis.