F1 22

Codemasters heeft het er maar druk mee. Elk jaar een nieuwe F1-game, gebaseerd op de nieuwe reglementen. Dit jaar is er weer van alles veranderd, met nieuwe regels voor motoren, brandstof, banden en aerodynamica van de auto's.

F1 22 heeft dan ook een hele flinke update om deze reglementen toe te voegen. De nieuwe auto’s hebben compleet ander gedrag dan vorig jaar en dat merk je dan ook in de game. Een ding is niet geïmplementeerd, omdat niemand deze zag aankomen, het zogenaamde porpoising. Even kort door de bocht: een van de onvoorziene effecten bij de nieuwe auto’s is dat er bij hoge snelheid kan gebeuren dat de ophanging omhoog gaat, om vervolgens weer naar beneden te worden geduwd door de aerodynamica voor en achter. Het resultaat is dat de auto eruitziet als een dolfijn die zich door het water voortstuwt. Dit effect is niet aanwezig in F1 22, het was te kort tijd om dit er nog in te stoppen. Wel gaan de ontwikkelaars de game steeds bijwerken met andere wijzigingen van dit seizoen, deze gegevens krijgen ze van de raceteams.

F1 22 (Foto: Codemasters)

De auto’s zijn dus flink aangepast, maar er is ook werk aan de circuits verricht. F1 22 heeft maar één nieuw circuit, Miami, maar er zijn veranderingen in andere tracks. Met name het Australische Albert Park Circuit, waar een Drag Reduction System-zone had (waar auto's hun achtervleugels kunnen openen voor een nog hogere rechte lijnsnelheid) die de dag voor de kwalificatie verwijderd werd. Op circuits als die van Spanje en Abu Dhabi zijn chicanes wat minder strak gemaakt, om zo meer competitie te krijgen. De drie sprintraces van Imola, Oostenrijk en Brazilië zijn ook toegevoegd in Career en MyTeam.

Er zijn nog wat kleinere aanpassingen om het racen nog meer richting tv-uitzending te krijgen. Zo is er nu uit meerdere presentatoren te kiezen die hun medewerking verleend hebben aan de game. We moeten zelf afscheid nemen van Jeff, de race engineer uit eerdere F1-games. Marc Priestley neemt het van hem over. Marc is race engineer geweest bij McLaren en hij gebruikt een headset uit de echte F1-wereld, zodat het nog authentieker overkomt.

Ook enkele racemomenten kun je verbeterd in de game vinden. Zo is de formation lap actief zelf of in broadcast te rijden, zodat je alleen maar hoeft te kijken. Je kunt je auto dan ook zelf in het gridslot zetten, dus ook verdedigend of offensief. Wanneer de safety car op het circuit rijdt kun je er zelf achter rijden of laten rijden door de AI. Omdat de pitstop nu sneller gaat en ook omdat de banden een ander formaat hebben is dit opnieuw opgenomen met echte teams. Pitstops kunnen ook slecht gaan, het ligt geheel aan hoe goed je erin rijdt, dus vooral niet te vroeg of laat remmen, goed insturen, enzovoort. Of laat het de AI doen, als je gewoon lekker wil racen. Dan zijn er nog nieuwe overwinningen, intro’s en outro’s.

F1 22 (Foto: Codemasters)

Om F1 22 ook voor nieuwkomers interessant te maken zijn er natuurlijk weer hulpjes. Dit jaar komt daar een AR heatmap bij tijdens de practice mode. Zo kun je beter zien hoe je zou moeten rijden. Er is ook Adaptive AI. De AI-tegenstanders passen zich aan. Ze rijden dus niet als een zooi pro’s meteen bij je weg zodat je misschien nog ergens een remlichtje ziet, maar ze zullen dichter bij de speler blijven zodat de beginnende racer ook het gevoel heeft te moeten strijden voor een podiumplek. Er zijn twee niveaus. Standaard is voor spelers die de gamereeks nog niet kennen, en dan is er nog een makkelijker niveau voor mensen die nooit een racegame hebben gespeeld.

Voor nieuwkomers zijn er ook wat aanpassingen in MyTeam. Zo kun je als echte nieuw team beginnen. Dan heb je in het begin weinig sponsoren en zijn er alleen matige tweede racers te huur. Wil je het wat makkelijker hebben dan kun je in een bestaand team stappen: dan heb je meet sponsoren en betere teamleden te huur. Wil je echt supersimpel beginnen dan heb je meteen veel middelen tot je beschikking om een topteam te zijn.

MyTeam zelf heeft meer events, meer keuzes en meer uitdagingen. Tijdens jouw carrière als coureur kan het zo simpel zijn dat je de vraag krijgt een interview te doen. Je antwoord geeft al voor- of nadelen. Of In Myteam wordt er een potentieel probleem in een faciliteit gemeld en je kiest ervoor om het probleem niet op te lossen, gewoon omdat het kan of omdat je het geld nog niet hebt. Het kan zijn dat die faciliteit later een probleem heeft dat het je op de lange termijn meer geld of problemen kost.

F1 Life is de nieuwe hub van F1 22, ook voor multiplayer. Hier begin je als je de game opstart. Deze hub is geheel te customizen met items die je ingame kunt verdienen door de ingame shop te bezoeken, uitdagingen te voltooien en rewards te verdienen. Je kunt een wagenpark met super cars verzamelen, je avatar aankleden met allerlei kleding en accessoires en je verdiende trofeeën showen. Met de super cars kun je Pirelli hot laps in MyCareer and MyTeam racen. Ook zijn er speciale races, zoals drift maar ook time attack en pursuit. Voor de echte diehards is er een bonus die alleen voor mensen met de Deluxe Edition beschikbaar is: dan krijg je de Mercedes en Aston Martin safety cars om in te rijden.

Elk jaar werd het weer gevraagd: krijgt de F1-game VR? Dit jaar is het antwoord dan eindelijk ja. Maar dan wel alleen op pc. De hele game is in VR te spelen. De multiplayer is gemengd, je kunt dus tegen non-VR spelers racen. F1 22 gaat HTC Vive en Oculus Rift ondersteunen. F1 22 komt 1 juli uit op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S en Xbox One. Mocht je de duurdere Deluxe Editie kopen dan mag je 28 juni al aan de gang.