Indrukwekkende IndyCar-zege O'Ward, Van Kalmthout valt weg

Op het Belle Isle in Detroit is het IndyCar-weekeinde aldaar zondag afgesloten met de tweede race van de double header. Marcus Ericsson won zaterdag de eerste race, maar hij kwam er een dag later niet echt aan te pas.

De poleposition was overtuigend voor Josef Newgarden, die Colton Herta op rij één naast zich had, terwijl de tweede rij werd gevormd door Scott Dixon en Rinus van Kalmthout. De Nederlander kende een sterke start en pakte gelijk de derde plek over, terwijl gedoe achterin het veld zorgde voor schade bij Max Chilton en een caution.

Tijdens de caution kwam een deel van het veld, aangevoerd door Van Kalmthout, gelijk binnen om de slechte rode banden om te ruilen voor een setje zwarte banden - Van Kalmthout vertrok daardoor wel als achttiende bij de herstart. Newgarden had daar gewoon de leiding, Herta en kampioenschapsleider Alex Palou volgden en Van Kalmthout ging snel voorbij Jimmie Johnson.

Van Kalmthout's stop bleek wellicht toch niet zo'n strak plan geweest te zijn: hij duelleerde met Marcus Ericsson en liep daarbij een lekke band op, terwijl hij zijn auto nog net recht kon houden. Een in de pitstraat geparkeerde Dalton Kellett zorgde ervoor dat vrijwel iedereen die nog niet gestopt was naar binnen kwam, Newgarden behield daarbij de leiding - alleen Will Power zat er als niet-gestopte rijder nog bij op plek twee.

Halverwege reed Newgarden nog altijd ruim op kop, voor de ook ietwat eenzaam rijdende Herta, Palou en Rahal. Van Kalmthout reed halverwege in het veld, maar had wel een stop meer gemaakt - noodgedwongen door zijn lekke band. Met nog 28 ronden te gaan kwam hij opnieuw binnen, hij had immers totaal geen grip meer over, maar daardoor zat hij wel in de situatie dat hij mogelijk zelfs nóg een stop moest maken.

Newgarden en Herta stopten een paar ronden later, met één groot verschil tussen de twee: Newgarden moest noodgedwongen de rode banden eronder laten zetten, Herta had nog een vers setje zwart over. Een dikke vijftien ronden voor het einde - Herta zat inmiddels onder de achtervleugel van Newgarden - spinde achterblijver Jimmie Johnson, die zijn auto af liet slaan en voor een caution zorgde.

Tijdens de caution kwam onder meer Van Kalmthout binnen voor wat extra brandstof, voorin reed men gewoon door: Newgarden op gebruikte rode banden voorop, Herta op relatief nieuwe zwarte banden achter hem, gevolgd door Palou, Rahal en Dixon. Het rijden onder groen duurde niet heel lang, want een dikke ronde later stond Romain Grosjean met vlammen op z'n remmen langs de kant.

De volgende herstart, dit keer met zeven ronden te gaan, werd weer gehouden met Newgarden en Herta voorop. Pato O'Ward reed als een dolle: bij de vorige herstart pakte hij Power, dit keer nam hij in razend tempo Rahal, Palou én Herta te grazen, waardoor hij nog vijf ronden had om Newgarden aan te vallen. Herta sloot ook weer aan, maar hij verremde zich en wist nog nét te voorkomen dat hij O'Ward of de muur raakte.

Met dik twee ronden te gaan opende O'Ward de aanval op Newgarden, die hij na een mooie actie passeerde. De Mexicaan reed in razend tempo weg en pakte vanaf startplek zestien een indrukwekkende zege, voor Newgarden, die Palou nog net achter zich hield. Van Kalmthout finishte uiteindelijk als achttiende.