IndyCar: koprol bij startcrash, O'Ward boekt eerste zege en Van Kalmthout 9e

Op de Texas Motor Speedway is zondag de tweede race van de double header in de IndyCar Series aldaar verreden. Dat ging voor Rinus van Kalmthout beter dan zaterdag, terwijl het kampioenschap een nieuwe winnaar kreeg.

Kampioenschapsleider Scott Dixon vertrok samen met Alex Palou vanaf de eerste startrij, voor Will Power en Pato O'Ward en met Rinus van Kalmthout op de twaalfde plek. Het starten was echter relatief, want op het moment dat het groen werd gezwaaid ging het in het achterveld helemaal fout: recht achter Van Kalmthout werd Sebastien Bourdais aangetikt door Pietro Fittipaldi, waardoor een kettingreactie ontstond.

Conor Daly ging over de kop, Bourdais, Fittipaldi, Alexander Rossi en Dalton Kellett konden in elk geval ook weggestreept worden, Tony Kanaan en James Hinchcliffe gingen met de nodige ronden achterstand nog wel door - iedereen kwam gelukkig wel zonder noemenswaardige problemen op eigen kracht uit de auto, inclusief Daly na zijn koprol. Na een uitgebreide opruimactie kon men dan écht van start, met Dixon op kop en een gedecimeerd veld.

Na zo'n zeventig van de 248 ronden werd de eerste reguliere ronde pitstops geopend door Dixon. De leiding kwam zo even in handen van Ed Carpenter en Van Kalmthout, maar de Nederlander en zijn teambaas - die tijdens de caution waren gestopt - moesten een paar ronden later nog wel naar binnen. Na Carpenter's stop reed Van Kalmthout op kop, met een ronde voorsprong op het hele veld. De Nederlander kwam als laatste binnen en vervolgde zijn race op de vijftiende plek, met Dixon en Palou nog altijd voorop.

Richting de helft van de race ging het ineens fout voor Jack Harvey: met een technisch probleem moest hij vanaf plek vijf een einde aan zijn race breien, vanwege mogelijke olie op de baan kwam er ook gelijk een caution. Het hele veld pakte de kans om een stop te maken, waarbij Dixon de leiding hield, maar zijn Nieuw-Zeelandse landgenoot Will Power een grote sprong naar plek twee maakte, voor Graham Rahal, Josef Newgarden, O'Ward en dan pas Palou.

O'Ward kende een strakke herstart en ging voorbij Newgarden en Rahal, waarna hij ook Power verschalkte. Rahal kwam op dreef, ging voorbij Power en sloeg terug tegen O'Ward, waarna hij de aanval op Dixon opende - met succes. Dat draaide iets later weer om, Rahal moest van de koppositie weg om zo toch een beetje brandstof te kunnen besparen.

Na 185 ronden kwam de laatste reguliere serie stops op gang, waarbij O'Ward vóór Rahal en Dixon terecht kwam. Al snel volgde een caution: bij Felix Rosenqvist zat rechtsachter niet goed vast, de band stuiterde over de baan. Takuma Sato reed op kop en moest nog een stop maken, Newgarden stond op het moment van de caution binnen en kon zo achter Sato invoegen - vóór mannen als O'Ward, Rahal en Dixon. Power ging bij de herstart te wijd, tikte de muur aan en verloor veel posities.

Kort na de herstart ging Newgarden langs Sato naar de leiding, waarna O'Ward ook met succes de aanval op de Japanse veteraan opende. Sato kan dan toch snel binnen en zijn rol was uitgespeeld, Newgarden kreeg O'Ward op bezoek. De Mexicaan probeerde het even, deed een stapje terug, en ging er met 23 ronden te gaan overtuigend langs.

O'Ward reed langzaam weg bij Newgarden en kwam niet meer in gevaar: het toptalent pakte zijn eerste overwinning in de IndyCar Series, de eerste zege voor Arrow SP sinds 2018 en de eerste Mexicaanse zege sinds Adrian Fernandez in 2004. Newgarden finishte op een keurige tweede plek, voor Rahal, Dixon en Colton Herta. Van Kalmthout kwam als negende over de streep en was terecht tevreden.