Crocs zijn weer helemaal hot: 'nog nooit zoveel klompen met gaatjes verkocht'

Crocs-schoenen maken een comeback. Het bekende klompenmodel met gaatjes, dat menig modestylist verafschuwt, wordt massaal verkocht. Volgens CEO Andrew Rees is de vraag naar Crocs zelfs 'groter dan ooit'. 'Meer hierover in de Stentor.

Ooit beschouwd als een mode-faux-pas, steeg de verkoop van Crocs enorm in de eerste drie maanden van het jaar, toen de  rubberen schoenen voldeden aan de vraag van vele shoppers die op zoek waren naar comfortabel schoeisel.

De inkomsten van het bedrijf stegen in het eerste kwartaal met 64% en bereikten een record van $ 460 miljoen, nadat een gouden paar Crocs verscheen op de rode loper van de Oscars, gedragen door muzikant Questlove, de muzikaal directeur van de awards.

"De vraag naar het merk Crocs is sterker dan ooit, met een verwachte omzetgroei in 2021 van 40% tot 50%", zegt Andrew Rees, CEO van Crocs, eraan toevoegend dat het bedrijf groeide in alle regio's en via alle verkoopkanalen, waaronder 26% omzetgroei in Azië. Als gevolg hiervan verhoogde het bedrijf zijn winstverwachting voor 2021, aangezien het voorspelde dat de consumentenvraag wereldwijd zou toenemen.

De aandelen van Crocs stegen met 17% ten opzichte van de grote verkoopcijfers en wisselden dinsdag tegen lunchtijd op Wall Street voor $ 99 van eigenaar, ruim boven hun vorige piek van ongeveer $ 74 op het hoogtepunt van Crocs 'populariteit in 2007. In april vorig jaar waren de aandelen van Crocs ongeveer $ 20 waard.

Modewebsite Who What Wear verklaarde afgelopen december al "2021 wordt het jaar van de Croc", ze hebben gelijk gekregen.

Toen ze voor het eerst verschenen, waren Crocs aanvankelijk op de markt gebracht voor zeilers en watersportliefhebbers, omdat ze gemaakt zijn van een lichtgewicht en geurbestendige speciale hars. Dat was voordat ze halverwege de jaren negentig een populair item bij het grote publiek werden.

De schoenen raakten echter al snel uit de mode en Crocs stond in 2009 op het randje van een faillissement. Het tij keerde toen Crocs spraakmakende partnerschappen startte met designermodehuizen, waaronder Balenciaga en Christopher Kane.

Hoewel ze altijd erg geliefd zijn gebleven voor het werken in de tuin, zorgpersoneel en horecapersoneel, hebben de schoenen de afgelopen maanden een volwaardige mode-renaissance beleefd dankzij spraakmakende samenwerkingen met popartiesten, waaronder Justin Bieber, wiens ontwerpen zijn verfraaid met tekenfilmdieren.

Bij de lancering van zijn versie kondigde de popster trots aan: "Ik draag de hele tijd Crocs, dus het ontwerpen van mijn eigen paar kwam vanzelf."