Franse lingeriewinkeliers sturen premier 80 slipjes uit protest tegen coronasluiting
De eigenaars van 80 lingeriezaken in Frankrijk hebben evenzovele slips naar premier Jean Castex gestuurd. Daarmee uiten ze hun onvrede over het aanmerken van hun zaken als ‘niet-essentieel’ tijdens de nieuwe lockdown, melden Franse media. Zo valt te lezen in het AD.
Met deze "symbolische en grappige” protest genaamd ‘action culottée’ - een combinatie van de Franse woorden voor slipje (culotte) en brutaal (culottée) - vragen de lingeriezaken aan de overheid om hun winkels in te delen in de categorie ‘essentiële winkels’. Het steekt de winkeliers dat supermarkten wel ondergoed mogen verkopen als 'essentieel product' terwijl de lingeriezaken hun deuren gesloten moeten houden.
In Frankrijk zijn alle niet-essentiële winkels sinds 3 april weer gesloten vanwege de derde coronagolf. De Fransen mogen zich maar in een straal van 10 kilometer rond hun huis komen en thuiswerken is de standaard.
In een persbericht van 'action culotéé", doorgegeven op hun Facebook-pagina, beweren de organisatoren dat “het risico van overdracht COVID-19 niet het grootst is in de winkels van zelfstandige ondernemers. Door onze kleine oppervlakken kunnen we de bezoekersstroom nauwkeurig regelen. Supermarkten zijn open, verwelkomen het publiek vaak zonder de vaste onderlinge afstand te respecteren en dwingen niet altijd sociale afstandsmaatregelen af". De handelaren in lingerie vragen om herclassificatie van ondergoed als een 'essentieel' product en vragen dus om de heropening van de betrokken winkels. "Bovendien geloven ze dat lokale handel" bijdraagt aan de lokale economie. Het versterkt de sociale structuur van steden en dorpen. "Wij zijn toonaangevend in stadscentra, de vertrouwelingen van alleenstaande of oudere mensen, de distributeurs van het geluk van onze klanten en de trots van onze burgemeesters."
« Action culottée » : des vendeuses de lingerie en colère envoient des culottes à Jean Castex https://t.co/Bm73lVvgZp pic.twitter.com/kG5gOX4iVv
— ELLE (@ELLEfrance) April 20, 2021
📍 Slip et culotte : les nouveaux symboles de la contestation commerçante ? ➡️L'humour une arme puissante au service de la com d'influence.
— Pierre Alibert (@ALIBERT_Pierre) April 20, 2021
La preuve en 2 exemples :
1) Ceci n'est pas un slip : https://t.co/xVuEIhYJdk
2 #actionculottee : https://t.co/b0J1W7q6ba@CorioLink pic.twitter.com/sk40VDKXuY
Avec mes collègues de la lingerie, nous avons lancé l'opération @actionculottee ! Une centaine de petites culottes de mécontentement ont été envoyées à @Matignon. J'aimerais être une petite souris au service courrier aujourd'hui. Bonne réception pic.twitter.com/H3lZfLXGrD
— Les Rituelles (@lesrituelles) April 20, 2021