Om de 13 dagen slaat er een kwak containers overboord in de Grote Oceaan

Binnen 12 weken tijd zijn bij zes scheepsongevallen in de Grote Oceaan meer dan drieduizend containers overboord geslagen.
Het jongste ongeluk gebeurde vier dagen geleden voor de kust van Japan. De Maersk Eindhoven (366 meter lang) belandde op weg van de Chinese haven Xiamen naar Los Angeles in de VS in zwaar weer. De machines vielen stil, het schip kwam dwars op de golven te liggen en verloor zeker 260 containers. Meer hierover in de Leeuwarder Courant.

Begin februari verloor MSC Aries onderweg van de VS naar China 41 lege containers.

Vorige maand waren er drie grote containerverliezen in de Grote Oceaan. De Ever Liberal van de Taiwanese rederij Evergreen verloor onderweg van Busan in Zuid-Korea naar Los Angelos in de Verenigde Staten 35 containers. Het door de Israëlische reder Zim gecharterde schip de E.R. Tianping raakte 76 containers kwijt op weg van Zuid-Korea naar Noord-Amerika en een ander schip van de Deense rederij Maersk, de Maersk Essen, raakte nabij Hawaï ongeveer 750 containers kwijt aan de golven. 

Begin december 2020 verloor de ONE Apus bij 16 meter hoge golven 1900 stalen boxen nabij de Japanse havenstad Kobe.

Volgens de grootste branche-organisatie in de internationale lijnvaart, de World Shipping Council (WSC), worden er elk jaar zo'n 226 miljoen containers over zee verscheept. In de jaren 2018 en 2019 sloegen er volgens de WSC  gemiddeld 1363 containers per jaar overboord.