Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy

Ryza laat haar heupen weer zien in Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy. Gelukkig doet de ontwikkelaar meer dan dat, hij verandert de serie verder op meerdere gebieden.

Het begint eigenlijk al met de hoofdrolspeelster Ryza zelf. Elk verhaal in de Atelier-reeks krijgt drie delen. In elk van die drie delen heb je weer een nieuwe hoofdrolspeler die het wiel opnieuw moet uitvinden. De vorige hoofdrolspeler uit het eerdere deel kom je dan wel als wijze NPC tegen. Dit tweede deel in de ‘secret’-saga speelt Ryza voor de tweede keer de hoofdrol.

Drie jaar na de gebeurtenissen in Atelier Ryza: Ever Darkness & The Secret Hideout, zijn de vrienden elk hun eigen weg gegaan. Ryza is achtergebleven op het eiland Kurken. Maar ze zit in een dip, was het avontuur dat ze samen beleefd hadden haar hoogtepunt? Wat zal ze nu de rest van haar leven gaan doen? Dan krijgt ze van inwoner Moritz Brunnen een mysterieuze steen om te onderzoeken. Ze besluit haar vrienden Toa en Bos op te gaan zoeken in Ashra-am Baird, de hoofdstad op het vasteland. Daar komen ze achter dat de steen meer is dan doet vermoeden en zo begint een nieuw en groter avontuur.

Net zoals in de vorige Atelier Ryza zijn de personages erg likeable. Het zijn ook normale problemen waar ze mee worstelen, en omdat Ryza al een stuk bedrevener is in alchemie is het niet weer een zoveelste “alchemie is tof, ik moet het van nul leren”-verhaal. Naast het hoofdverhaal worden ze verder uitgediept, leer je welke alledaagse problemen de andere vrienden hebben en zo wordt het een echt vervolg.

Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy - Battle (Foto: Koei Tecmo)In Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy is ook de gameplay aangepakt. Allereerst is er het verkennen van de wereld. Normaal rende je rond en pakte je alle materialen die je kon vinden. Nu zijn er ook ruïnes te vinden, zeg maar dungeons. Deze ruïnes zijn groot, je hebt voor de verandering de map eens echt nodig. Als je alles wil ontdekken zul je ook tools moeten craften. Dat kun je waarschijnlijk niet allemaal in een keer, dus er is wat backtracking voor later. Er zijn ook fragmenten te vinden die wat van de geschiedenis van de wereld vertellen. Het worden nooit moeilijke hersenkrakers om spullen te vinden, maar er je moet wat beter opletten.

Ryza heeft ook leren duiken, zodat ze materialen (en meer) onder water kan vinden. Daarnaast kan ze nu aan een klimop klimmen als die er is, of met een magisch touw onbereikbare plekken bereiken. Fijn is ook het fast-travelen. Dit keer hoef je niet een hele bende gebieden door te rennen of over een wereldkaart te lopen. Je selecteert de regio en het gebied daarin en je staat er. Fijn, zo kun je de al snel overvolle inventory af en toe legen in je thuisbasis.

Zoals altijd speelt alchemie weer een grote rol in Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy. In zoveel delen zijn er al veel nieuwe features aan toegevoegd, maar de makers hebben dit keer weer wat nieuws verzonnen om het nog uitgebreider te maken. Er is Essence Refinement, waardoor je een nieuw soort katalysator kunt maken. Na gevechten en na crafting kun je ‘mist’ krijgen, waarmee je een essence kunt maken door middel van alchemie. Deze essence kun je toevoegen aan je recepten, maar belangrijker, je kunt er ook eigenschappen van materialen en items mee aanpassen om ze kwalitatief zo hoog mogelijk te maken.

Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy - Synthesis (Foto: Koei Tecmo)

Klinkt dit allemaal erg ingewikkeld dan hebben de makers nog wat toegevoegd: auto-crafting. Een druk op de knop en de game maakt voor jou het item dat je hebt aangewezen. Voor de alchemisten onder ons: het handmatig maken heeft nog steeds voordelen, je hebt dan alles onder controle, van kwaliteit tot eigenschappen en elementen. Wil je gewoon het verhaal spelen en ben je geen min-max speler dan is de auto-crafting een mooie oplossing. Wat ik vaak doe: auto-craften om alvast alle ingrediënten ingevuld te krijgen voordat ik het in de ketel stop. En dan handmatig mijn wijzigingen doen, dat scheelt wat tijd. Samen met het al eerder geïntroduceerde dupliceren zorgt dit nieuwe systeem ervoor dat het erg uitgebreid is, maar niet al te tijdrovend. En het is nog vriendelijk voor nieuwe spelers ook.

De grootste wijziging in de alchemie is een skilltree. Ja, het is dan echt gebeurd, er zijn geen recepten meer te leren via de oude vertrouwde manier, nu speel je ze vrij door middel van SP-punten. Die verdien je door te craften, quests te doen en verder te komen in het verhaal. Met die punten kun je in recepten en technieken vrijspelen in de skilltree. Soms worden er paden afgeschermd met de melding dat je verder moet komen in het verhaal, maar dat is dan meestal met een reden. Het is handig om snel SP-punten te halen door veel te gatheren, maar het zorgt er ook voor dat je al vrij snel veel skills vrijspeelt. Het is niet mijn favoriete verandering. Ik vond de manier zoals in Atelier Sophie leuker. Daarin paste het leren craften helemaal in het verhaal, daar moest je leren een alchemieboek te vertalen. Door in het verhaal verder te komen, leerde je meer pagina’s te vertalen.

Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy - Skilltree (Foto: Koei Tecmo)

Het vechten in Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy is verder actiever gemaakt. Het is nog steeds turn-based, door een ATB-achtig systeem zoals in Final Fantasy. Heel veel is er niet veranderd: naast het letten op de bewegende tijdlijn waarmee je weet wanneer je kunt aanvallen, het letten op hoeveel AP-punten je hebt om speciale acties te doen en het letten op je teamleden die je af en toe een actie vragen om zo een teamattack te doen moet je nu ook letten op de aanvallen van de vijanden om perfect te dodgen en zo minder damage en meer AP te verdienen. Je kunt nog meer aanvallen linken, als je timing maar goed is. Bepaalde vijanden kunnen ook in een superstate zijn, waar je ze zo snel mogelijk uit moet krijgen om ze te verzwakken.

Dan komen we eigenlijk bij het grootste minpunt van Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy: de graphics. Visueel lijkt het veel op het eerste deel, dat is op zich geen probleem. De modellen en omgevingen zijn eenvoudig maar doen hun werk goed genoeg. Maar in dit deel hebben de makers wat gedaan met scherptediepte. Als je met de camera draait wordt de focus vanzelf verlegd. Dan zie je soms lage resolutie modellen met wazige textures en het ziet er dan niet uit. Of dit een manier is om het spel op Nintendo Switch soepel draaiend te houden weet ik niet, maar ik hoop dat ze voor een andere oplossing kiezen bij een volgend spel.

Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy is qua verhaal en gameplay weer een verbetering voor de serie. Je ziet dat de makers hun manier van verhalen vertellen aan het veranderen zijn, meer met omgevingen doen en alchemie-systemen ontzettend uitgebreid worden. Toch is het nog toegankelijk voor nieuwe spelers. Het vechten krijgt steeds meer actie en de muziek is zoals altijd weer lekker catchy. Het enige dat achterblijft zijn de graphics. De Switch is nu eenmaal geen krachtpatser, maar de slechte scherptediepte is daar echt een issue die je in andere games niet ziet. Ik verwacht geen Unreal Engine 5-graphics in een volgend deel, maar we zijn ondertussen wat generaties verder, er mag wel eens een flinke sprong in graphics gemaakt worden. 

Gespeeld op Nintendo Switch, ook verkijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5 en pc.