Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 48

Het ziet er voorlopig nog niet naar uit dat je binnenkort alweer lekker een (ter plekke gekocht) bakje popcorn en een biertje mee de bioscoopzaal in kunt nemen, dus neem vooral je eigen spul mee (de meeste bioscopen staan dit tijdelijk toe, maar check het voor de zekerheid even), en ga dan bijvoorbeeld naar de remake van The Witches, de heruitgave van Goodfellas of één van de andere films die vanaf deze week te zien zijn.

Goodfellas (30th Anniversary)

Jimmy (Robert De Niro), Tommy (Joe Pesci) en Henry (Ray Liotta) hebben veel met elkaar gemeen. Ze dragen dure maatpakken, verdienen bakken met geld en hebben een zwak voor mooie vrouwen. Ze zijn de zogenaamde ‘goodfellas’ − de happy few die deel uitmaken van een van de beroemdste families van New York: de maffia. Maar laat je niet misleiden door hun goede manieren. Er hoeft maar iets te gebeuren of de hel breekt los... 

Roald Dahl’s The Witches

De visueel vernieuwende film van Zemeckis geeft aan het geliefde boek van Dahl een nieuwe invulling voor een hedendaags publiek. Het hartverwarmende verhaal vol zwarte humor gaat over een jonge weesjongen (Bruno) die eind 1967 bij zijn liefhebbende oma (Spencer) gaat wonen in het plattelandsstadje Demopolis in Alabama. Nadat de jongen en zijn grootmoeder enkele ogenschijnlijk charmante, maar duivelse heksen ontmoeten, nemen ze hun toevlucht in een luxe hotel aan de kust. Helaas komen ze net op het moment dat de Opperheks (Hathaway) haar handlangers undercover van over de hele wereld heeft laten komen om daar haar demonische plannen uit te voeren.

Wolfwalkers

In een magisch Ierland wonen Wolfwalkers. Je herkent ze aan hun fonkelend rode haar en grote ogen. Zij kunnen niet alleen praten met wolven, maar ook wonden genezen en zelf in een wolf veranderen. Mensen denken dat Wolfwalkers hen beschermen tegen de wolven, maar eigenlijk is het andersom. Het zijn de wolven en de natuur die bescherming nodig hebben. Als leerling-jager Robyn met haar vader naar Ierland reist, om de laatste wolven te doden, leert ze Mebh kennen. Mebh blijkt een Wolfwalker te zijn, net als haar moeder. Wanneer haar moeder spoorloos verdwijnt, gaan Robyn en Mebh op zoek naar haar. Robyn wordt steeds verder mee gezogen in een geheime, betoverende wereld. Een bijzonder spannend en adembenemend mooi avontuur, vol van magie, Keltische mythes, vriendschap en liefde voor de natuur, die zowel kinderen als volwassenen zal betoveren De film wordt sinds zijn première op Filmfestival Toronto de hemel in geprezen en gezien als dé grote kanshebber voor de Oscars.

All My Life

Jenn Carter (Jessica Rothe, Happy Death Day films) en Sol Chau (Harry Shum Jr., Crazy Rich Asians) zijn een charmant en levenslustig paar dat net verloofd is. Alles lijkt ze mee te zitten totdat Sol de diagnose krijgt dat hij leverkanker heeft en in de terminale fase zit. Hun toekomstdromen en plannen om in de zomer te trouwen vallen in duigen. In een race tegen de klok zetten hun familie en vrienden een crowdfundingsactie op om in twee weken tijd een bruiloft te organiseren. Tot hun verrassing krijgen ze hartverwarmende reacties van mensen uit de hele wereld, die met hun genereuze donaties hun steun willen betuigen. Hun band wordt hierdoor nog sterker en ze realiseren zich dat ware liefde geen grenzen kent.

Fatman

In deze actiekomedie vertolkt Mel Gibson de rol van de Kerstman, ook wel bekend als Chris Gringle. Omdat de overheid de subsidie heeft stopgezet is Chris veranderd in een aan lager wal geraakte zuipschuit. Om zijn bedrijf in leven te houden, werkt Chris samen met het Amerikaanse leger en dwingt hij zijn personeel tot het maken van ander soort ‘speelgoed’. Alsof dat nog niet erg genoeg is, besluit de over het paard getilde 12-jarige Billy een hitman genaamd Skinny Man (Walton Goggings) in te huren. Billy kreeg tot zijn woede op kerstochtend alleen een stuk steenkool cadeau en besloot daarom de kerstman om te laten leggen. Wat de hitman niet weet, is dat er een zwaarbewapend leger rondloopt op het terrein van Chris en dat hij niet de eerste is die achter de Kerstman aan gaat…

Idiot Prayer – Nick Cave Alone at Alexandra Palace

In deze concertregistratie zien we Nick Cave alleen achter de piano, spelend zonder opsmuk in een lege concertzaal. De setlist varieert van vroege Bad Seeds en Grinderman nummers tot werk van het meest recente Nick Cave & the Bad Seeds album Ghosteen. Unieke akoestische uitvoeringen van liedjes als Into My Arms, The Mercy Seat, Higgs Boson Blues en Girl in Amber, in de stille grandeur van het Alexandra Palace. Idiot Prayer - Nick Cave Alone at Alexandra Palace werd in juni 2020 opgenomen, toen het Verenigd Koninkrijk langzaam uit de lockdown kwam, als reactie op de beperkingen en isolatie van de maanden ervoor. Een blijvende herinnering aan deze vreemde en onzekere tijden.

Katwalk

Abatutu (de kat) is een rasechte stadbewoner. Hij klimt elke dag, als zijn baasje naar het werk is, uit het keukenraam en begint zijn dagelijkse avontuur. Hij houdt van de stad, weet elk plek te vinden en kent zijn bewoners, zowel dieren als mensen. Hij ziet de dingen die voor veel mensen onopgemerkt blijven, simpelweg omdat ze te druk zijn met zichzelf of met de mobiele telefoon. Hij heeft het straatbeeld in de loop der jaren zien veranderen en verbaast zich er meer en meer over. Abatutu weet wat er leeft en op zijn wandelingen bekijkt hij de dingen vanuit zijn optiek. Hij heeft een uitgesproken mening die hij dan ook ongezouten, maar met humor ventileert. Hij heeft een grote bek maar een spreekwoordelijk klein hartje. In Nederland leven 2,6 miljoen katten. Mensen van jong tot oud hebben een emotionele relatie met hun huisdier. De kijker moet zich kunnen identificeren met de kat die op stap gaat. Door zijn ogen beleven we de film/verhalen.

Police

De Parijse agenten Aristide en Virginie delen niet alleen een heimelijke liefdesaffaire, maar deze lange nacht ook een politieauto met hun collega Erik. Met de ongewone opdracht om asielzoeker Asomidin Tohirov weg te brengen zodat hij kan worden uitgezet naar Tadsjikistan, zijn ze onderweg naar vliegveld Charles de Gaulle. Hun persoonlijke beslommeringen thuis en de terugkerende menselijke misère waar ze dagelijks mee te maken hebben in hun politiewerk maken de sfeer in de auto soms behoorlijk gespannen. Zittend op de achterbank naast de angstige Tohirov – die enkel het Tadzjieks machtig is – komt Virginie tot het besef dat ze zijn leven in gevaar brengen door hem terug te sturen. Ze neemt Aristide en Erik mee in haar dilemma en het dringt tot hen door dat Tohirov’s lot in hun handen ligt.

The Glorias

Journalist, activist en feminist Gloria Steinem is een icoon dat beroemd is geworden door haar baanbrekende activisme, het aanvoeren van de revolutionaire Amerikaanse women’s movement en haar artikelen en speeches die invloed hebben gehad op meerdere generaties. Deze non-traditionele biopic van regisseur Julie Taymor (Across the Universe, Frida) over een van de meest inspirerende en legendarische personen uit de moderne geschiedenis, is gebaseerd op Steinems autobiografie My Life on the Road.

White Cube

White Cube is de nieuwe, langverwachte film van kunstenaar Renzo Martens. Als Martens voor de vertoning van zijn film Enjoy Poverty door Tate Modern in Londen wordt uitgenodigd, ziet hij er overal Unilever logo’s. Dit is het startpunt van White Cube, een film die de relatie toont tussen westerse kunstmusea en het geweld van het plantagesysteem. Veel musea zijn gebouwd met winst onttrokken aan plantages. De nieuwe film vertelt het verhaal van een onwaarschijnlijke poging de waardeketen van kunst te herstructureren. Na een eerste hopeloos mislukte poging van Martens zelf, besluit een groep plantagearbeiders kunst te gaan maken. Ze verenigen zich in de Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) en maken zelfportretten van rivierklei, die met 3D technologie worden gereproduceerd in chocolade. Als plantagearbeider Matthieu Kasiama naar New York reist om daar de eerste solo-expositie van CATPC te openen, roept de New York Times de expositie uit tot best art of the year. Met de opbrengsten van hun kunst kopen de plantagearbeiders hun eigen land terug – het land waar Unilever in 1911 in Leverville zijn eerste plantage vestigde en dat na honderd jaar monocultuur volledig vernietigd is. Samen met hun leider, milieuactivist René Ngongo, ontwikkelen ze er een bloeiende, inclusieve en ecologische postplantage. Op hun land bouwen ze een eigen, door OMA ontworpen museum, een white cube, om hun toekomst veilig te stellen.