Red Bull wil Honda-project overnemen, maar alleen als FIA meewerkt

Red Bull Racing wil graag met de Honda-motoren blijven rijden na 2021 als de motorleverancier de Formule 1 verlaat. Het team wil de motor dan in eigen beheer bouwen maar dat kan alleen als de FIA de doorontwikkeling van F1-motoren vanaf 2022 bevriest, dat heeft Red Bull-adviseur Helmut Marko onthuld.

Na de 'nee' die Red Bull Racing kreeg van Mercedes om motorleverancier te worden lijken de opties voor het raceteam op te drogen. Het team van Max Verstappen lijkt weinig zin te hebben om een klantenmotor van Renault of Ferrari te betrekken. Eerder gaf teambaas Christian Horner al aan dat het raceteam niet weer terug wil naar de rol van doorsnee klantenteam, zo lezen we op Motorsport.com.

"Onder het voorbehoud dat de gesprekken met Honda positief verlopen, willen wij graag de basis, de intellectuele eigendommen en alles wat er verder nog nodig is van Honda overnemen om de motoren in Milton Keynes te kunnen prepareren", aldus Marko bij Sport1.

De Red Bull-adviseur ziet niets in een rol als klant bij Ferrari of Renault. "Die genoemde fabrikanten hebben allemaal een eigen team en dat betekent dat ze hun motoren steeds afstemmen op het eigen chassis. In zo'n constructie krijgen wij altijd een motor geleverd op basis waarvan wij ons eigen chassis moeten aanpassen. Daardoor kunnen we niet onze eigen ideeën uitvoeren en worden we steeds geconfronteerd met technische beperkingen. Daarom geniet deze Honda-constructie onze voorkeur."

De deal die Marko voor ogen heeft is er echt wel eentje met haken en ogen. "Ons idee is alleen mogelijk als er vanaf de allereerste race van 2022 een volledige ontwikkelingsstop op de motoren komt. Iedere vorm van doorontwikkeling kunnen wij ons zowel vanuit technisch oogpunt als ook financieel niet veroorloven", zo legt Oostenrijker uit.

Vanuit Red Bull wordt de druk op de FIA al meteen opgevoerd. "We hebben zo snel mogelijk een besluit vanuit de FIA nodig en daarvoor moeten ook alle andere teams worden gehoord, er is namelijk een meerderheid nodig voor zoiets."

Het huidige motorregelement, dat tot eind 2025 doorloopt, voorziet erin dat motorbouwers jaarlijks één grote performance upgrade uit mogen voeren. Red Bull Racing wil daar dus vanaf. "Met zo'n bevriezing van de doorontwikkeling is het voor ons alleen maar mogelijk om dit te doen. Als alle andere parameters positief uitvallen, kunnen we alles in eigen huis halen", aldus Marko, zo lezen we op Motorsport.com.

"Als het besluit van de FIA uitpakt zoals ik daarnet heb geschetst, dan is onze volgende stap om overeenstemming te bereiken met Honda. Maar op dat vlak verwacht ik niet dat ze ons ook maar iets in de weg leggen. Verder hebben we in Milton Keynes al verschillende gebouwen in beheer, en Honda heeft daar ook een eigen gebouw, waardoor we daarna snel kunnen schakelen. Het draait vooral om het besluit van de FIA", zo legt de Red Bull-adviseur uit.

Red Bull wil Honda-project overnemen, maar alleen als FIA meewerkt (WikiCommons/Artes Max)
Red Bull wil Honda-project overnemen, maar alleen als FIA meewerkt (WikiCommons/Artes Max)