Hallmark heeft genoeg van Rumag: collectie offline, eigenaar stapt op

Goede doelensteunwebsite Rumag begint de gevolgen van een aflevering van Zondag met Lubach te merken. In de uitzending werd het marketingconcern flink aan de schandpaal genageld naar aanleiding van hun 'coronacollectie'. Hiermee zeiden zij het Rode Kruis te steunen, maar uiteindelijk waren het de klanten die door verhoogde prijzen de donaties deden. Rumag zelf verdiende tegelijkertijd tienduizenden euro's aan de collectie.

Wenskaartleverancier Hallmark verkoopt kaarten met opdrukken van Rumag. Hallmark heeft hun Rumagcollectie van hun site gehaald en wil eerst garanties van het bedrijf dat alle content origineel is of dat Rumag de rechten heeft verworven.

Lees ook: Rumag: De Bucklerlul van 2020

Niet alleen Arjen Lubach besteedde aandacht aan het jatgedrag van de zogenaamde 'contentgenerators', maar ook Slam!-dj Bram Krikke eiste dat Rumag t-shirts met de tekst 'Joe Joe' uit de handel zou halen. Deze spreuk is in 2018 door Krikke geregistreerd als intellectueel eigendom, wat betekent dat Rumag dit niet zomaar mag gebruiken.

Rumag haalde na een brief van Krikke's advocaat bakzeil, verwijderde de collectie van de site en gaf Krikke de winst, 2200 euro, van de verkoop van die shirts. Krikke heeft dat naar verluid direct doorgesluisd naar het Rode Kruis. "Eind goed, al goed", aldus de dj op Twitter.

Dunkin’ Donuts, Etos en Easy Toys, laten weten dat de ontstane ophef geen aanleiding geeft om de banden met het bedrijf te verbreken. Dunkin' Donuts vond de uitzending van Lubach zelfs 'kinderachtig'. Etos laat weten dat de huidige actie met Rumag is afgelopen en als er inderdaad sprake zou zijn van enige inbreuk op rechten van derden, dan betreurt de drogisterijketen dat.

Update 20.10:

Topman stapt op
FOK!'ker uninvited_guest wist te melden dat eigenaar en creatief brein van Rumag, Thijs van der Heijde (de hipster met binnenmuts), opstapt als topman. 

"Wat begon als een jongensdroom op een zolderkamer is uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf met 40 medewerkers. De afgelopen periode is er veel gebeurd en veel gezegd. In deze periode heb ik de impact van sommige uitlatingen verkeerd ingeschat. In het belang van Rumag, in het belang van de medewerkers die ik een warm hart toedraag en de toekomst van het bedrijf, heb ik in overleg met de directie besloten om terug te treden als CEO. Ik ben trots op wat we hebben neergezet en ik wens iedereen bij Rumag het allerbeste’’, reageert Van der Heide, die wordt opgevolgd door Ferdi Buijsrogge.

Buijsrogge is van plan het imago van Rumag te herstellen. "De aandeelhouders en de nieuwe directie hebben besloten elke vorm van plagiaat te veroordelen. Waar dat redelijkerwijze mogelijk is, wil de directie gemaakte fouten herstellen."