Amsterdam dringt openbare reclame verder terug

Het gemeentebestuur van Amsterdam zet een volgende stap om storende reclame uit de openbare ruimte te weren. Waar bewegende videobeelden op reclamezuilen sinds 1 januari al niet meer zijn toegestaan, komt de gemeente nu met nieuwe regels.

"In onze drukker wordende stad is het straatbeeld ook steeds drukker geworden door reclame", aldus wethouder Laurens Ivens (Openbare Ruimte). "Daarom willen we nu paal en perk stellen aan reclame-uitingen om op die manier Amsterdammers een rustiger straatbeeld te gunnen, dat beter past bij onze mooie stad."

Steigerdoeken
De nieuwe regels richten zich ten eerste op steigerdoekreclame. Dergelijke reclame-uitingen zijn voortaan verboden.

Vorig jaar was er de nodige kritiek op metershoge steigerdoeken voor de film 'The Irishman' op de hoeken van de Churchill-laan en de Scheldestraat. Het uitzicht van bewoners bestond maandenlang uit een grijze waas. In 2016 zagen bewoners van de Vrijheidslaan en het Victorieplein hun uitzicht verdwijnen door een immens groot reclamedoek waarop Dafne Schippers te zien was.

Dieren
Ook reclame waarbij dieren gebruikt worden zijn voortaan niet toegestaan. Zo ontstond er in 2017 ophef over een koe die voor een broodjeszaak in Zuid werd neergezet. Anke Bakker van de Partij voor de Dieren laat weten erg blij te zijn met de nieuwe maatregel.

"We kennen allemaal de paardenkoetsen die promotie maken voor bier en een paar jaar geleden dook er ook ineens een rendier op in de straten van de Nieuwmarktbuurt als reclamestunt voor een onderbroekenmerk. Wij vinden het treurig dat dieren voor reclame worden misbruikt en zijn trots dat Amsterdam hier nu een duidelijke streep doorhaalt."

Ongezond voedsel
De derde nieuwe regel gaat over reclame voor ongezond voedsel gericht op kinderen. Deze vorm van reclame verdwijnt echter nog niet direct uit het straatbeeld. De gemeente zegt dat dit op langere termijn zal gebeuren, bij volgende contractperiodes.

Vanaf 1 januari 2017 is dergelijke reclame al verboden op alle metrostations in de stad.

Bewegende videobeelden
Sinds 1 januari is het al niet meer toegestaan om bewegende videobeelden af te spelen op reclamezuilen. Reclamebeelden moeten nu minimaal zes seconden stil staan. Ook zijn er nog enkele grote reclameborden in de stad die onder een aparte vergunning vallen. De inzet van het college is om deze zo snel mogelijk aan te passen.