Beyond Blue

Vorig jaar mocht ik een presentatie van Beyond Blue bijwonen. De game moest begin 2019 uitkomen, maar na gamescom 2018 was het erg stil. Nog stiller dan het onder water is. Dit jaar kwam het spel boven water tijdens gamescom. We haalden diep adem en mochten nu de controller zelf gebruiken om te duiken.

Beyond Blue wordt uitgegeven door E-Line, bekend van Never Alone, een spel waarin een klein eskimo-meisje op avontuur gaat om haar dorp te redden. E-Line wordt geholpen door niemand minder dan de BBC, die nogal veel doet met onderwaterdocumentaires, onder andere hun Blue Planet-serie. Onze oceanen zitten diep in de problemen. Zaken als de klimaatverandering, afval en overbevissing veroorzaken enorme schade aan het onderwaterleven.

Met Beyond Blue willen de makers er ons van bewust maken door ons de leiding over een onderzoeksteam te geven. De bedoeling is om nieuwe inzichten in de problemen te krijgen door technologie te ontwikkelen, te upgraden en die apparatuur in te zetten om informatie te verzamelen en te leren wat de gevolgen zijn door de genoemde problemen.

Beyond Blue - Coral (Foto: E-Line Media)

De makers hebben in dit jaar meer soorten omgevingen toegevoegd, zoals diep gelegen grotten en vulkanisch gebied waarin je alleen met drones kunt duiken. Vorig jaar hoorde we tijdens de demo nog de stem van een van de makers, maar nu hebben ze een voice-cast alles laten inspreken. Ik ken ze zelf niet allemaal, maar de cast bestaat uit: Anna Akana (Awkward, Ant-Man), Hakeem Kae-Kazim (Hotel Rwanda, Black Sails), Mira Furlan (Babylon 5, Lost), en Ally Maki (Big Bang Theory, Marvel’s Cloak and Dagger).

In Beyond Blue speel je als de onderzoekster Mirai. Je gaat met haar team naar allerlei gebieden om zelf te duiken in de oceaan. Of je zet drones in waarmee je als speler in first-person-view de oceaan verkent. Hoe en waar je gaat onderzoeken is geheel aan jou, jij hebt de leiding. Het onderzoek heeft een tijdslimiet, dus je moet zo efficiënt mogelijk te werk gaan. Hier komen de upgrades van apparatuur om de hoek kijken. Zo kunnen betere microfoons helpen bij het bepalen van de positie en snelheid van bepaalde dieren. Het ontwikkelen van drones helpt je met accuratere en interessantere waarnemingen. Die upgrades krijg je mondjesmaat tijdens het verhaal, wanneer je deze nodig gaat hebben. Er zijn dus geen upgrades te koop.

Beyond Blue - Volcano (Foto: E-Line Media)

Beyond Blue focust zich meer op een verhaal en het verkennen van de oceaan zoals we die kennen. Een deel van de technologie die in de game te gebruiken is op dit moment nog niet te koop, maar E-Line geeft aan dat het wel allemaal gebaseerd is op hardware die momenteel wordt ontwikkeld of besproken. Zo mogen een duikpak verwachten dat bijvoorbeeld kompas-informatie via AR kan visualiseren. Drones zullen in de nabije toekomst zelflerend zijn. Daardoor gaan ze zelf beter beelden herkennen om dieren te vinden. Om dit allemaal te implementeren heeft het ontwikkelteam gesproken met de BBC en onderzoekers. Als duiker zijnde vind ik het nogal tof om te zien hoe het duiken over zo’n pakweg tien jaar eruit zou kunnen zien.

Dit keer mocht ik zelf Beyond Blue spelen. Mirai begint aan een duik om een niet functionerende sensor te controleren. De besturing van Beyond Blue is vrij simpel. Je kunt alle kanten op met het analoge pookje, en door het pookje in te drukken kun je sneller zwemmen. Met de actieknop doe je interacties met items. Dan kun je nog vissen scannen, zodat je weet wat er om je heen zwemt. Dat is een kwestie van dicht genoeg erbij zwemmen om ze goed te kunnen scannen.

Beyond Blue - Cave (Foto: E-Line Media)

Het vinden van de sensor bleek een eitje en we krijgen daarna wat scanopdrachten om vissen te vinden en moeten we bakens checken of de sensoren het nog doen. Dan ziet de controlekamer dat er een tracker van een walvis niet meer beweegt. Dus duiken we nog even verder, in de hoop dat we er geen dode walvis vinden. De tracker ligt er inderdaad op de grond, maar geen walvis te bekennen. Wel is er een octopus die natuurlijk met inkt en al wegvlucht.

Het is geen enerverende actie die je op je scherm ziet, het is juist een rustige game. Grafisch is Beyond Blue er ten opzichte van vorig jaar zeker op vooruit gegaan, zodat je lekker om je heen kunt kijken naar al het koraal en vissen. Deze game speel je als je eens relaxed een duik wil wagen zonder al die voorbereiding en nazorg die je moet doen als je echt gaat duiken. Ondertussen leer je van alles over de oceaan, de vissen en de gevolgen van onze maatschappij. Naast het rondzwemmen in de oceaan zijn er ook filmpjes van Blue Planet II te zien, inclusief nooit uitgegeven opnames. In deze video's zie je dan de interviews met oceaanonderzoekers die spreken over de nabije toekomst van oceaan-onderzoeken.

Beyond Blue biedt net zoals hun vorige titel Never Alone een mix van educatie en entertainment. Verwacht niet dat je gaat speervissen in een online deathmatch, de game bestaat uit duiken in allerlei verschillende ecosystemen waarin je allerlei opdrachten krijgt om vissen of situaties te onderzoeken. Soms moet je een item vinden, soms moet je een x aantal vissen vinden en scannen, en ondertussen kun je genieten van en leren over de oceanen en zijn bewoners. Beyond Blue verschijnt hopelijk in 2019 op PlayStation 4, Xbox One en pc. Een precieze datum konden de makers nog niet geven.