NBA 2K20

In de wereld van sportgames is er een zekerheid|: jaarlijks terugkerende franchises. Niet alleen EA kan er wat van 2K Games gaat ook lekker. Nieuwe delen van NBA 2K en WWE 2K zijn ondertussen jaarlijks terug te vinden in de winkel. Op gamescom was NBA 2K20 aanwezig. Wij ook, dus zo veel toeval moet je niet laten schieten. Wat is er dit jaar veranderd?

Grafisch is er niet zo veel aan de hand. NBA 2K blijft een van de mooiste sportgames die er is. We zullen moeten wachten tot de nieuwe generatie consoles er is om te zien of Visual Concepts nog meer uit die grafische hoed kunnen toveren, maar we hebben nu niets te klagen. De Switch-versie loopt wat achter maar gezien de hardware is het een prima port. De laadtijden vallen mee en worden meestal gemaskeerd door een voorbeschouwing en shows   van bijvoorbeeld cheerleaders in half time. Weinig verandering dus.

NBA 2K20 (Foto: 2K Games)

De gameplay van NBA 2K20 is ten opzichte van zijn voorganger wel veranderd. Allereerst vallen de aanpassingen aan de motion engine op. Naast realistischere bewegingen levert het namelijk ook een logischere sprintmechaniek op. Je hebt een stamina-bar en als je de sprintknop blijft gebruiken dan komt die speler vanzelf bij de man met de hamer. Kortom, hij wordt sneller vermoeid en rent lang niet zo snel meer. Ook het handelen van de bal gaat realistischer, en dat allemaal door gewoon gebruik van de linkerpook. Zoals voorgaande jaren is de rechter-stick de Pro-stick en hiermee kun je verschillende dribbels aan elkaar rijgen. Dit keer zijn ze niet gescript, je kunt dus zelf helemaal los met de rechterstick. Dit jaar zijn layups eindelijk aangepast. In eerder delen startte je een layup, maar daarna was het scripted en was het maar hopen dat die verdediger niet tussenbeide kwam. Dit jaar kun je deze starten, kijken wat de verdediging doet en met de Pro-stick nog veranderen van soort layup, zodat je de verdediger te slim af kan zijn. Bij de basket zijn er ook vernieuwde fakes om verdedigers op het verkeerde been te zetten of ze weg te houden met je lichaam door middel van een backdown.

NBA 2K20 - Offensive (Foto: 2K Games)

Voor de verdedigende partij zijn er ook veranderingen te vinden in NBA 2K20. Om bij de basket voldoende in te kunnen brengen tegen bijvoorbeeld die layupwijziging zijn er dit jaar nog meer variaties van bewegingen toegevoegd, zoals botsingen in de lucht, hard fouls en swats. Op deze manier kun je in ieder geval netjes, of anders niet zo netjes de bal uit de basket houden. Wanneer je als verdediger bij de balbezitter staat, dan zie je soms een pijltje onder diens voeten. Hierdoor heb je meer een idee waar ze naar toe willen gaan. Dit pijltje komt vaker tevoorschijn als jouw verdediger goede stats heeft. Hierdoor zie en merk je meteen het verschil tussen een goede en een slechte verdediger. De aanvaller kan nog steeds een schijnbeweging maken, dus het is niet zo simpel, maar deze verandering geeft je in ieder geval meer kans om de aanvaller met succes af te weren. Onder diezelfde voeten van de aanvaller zie je een ring. Dit jaar kan deze onderbroken zijn. Hoe meer onderbroken de stippellijn is, hoe minder de aanvaller de bal eigenlijk onder controle heeft. Dit moet het stellen van een bal voorspelbaarder maken dan alleen maar als verdediger rond te rennen en de Steal-knop spammen.

Individuele spelers zijn veel van de tijd niet in het bezit van de bal. Die zijn druk bezig gaten te vinden door tegenspelers op het verkeerde been te zetten en dergelijke. Terug van jaren weggeweest: spelers kunnen ook zonder bal bewegingen faken, spins doen en nog meer. Deze offball jukes zoals deze heten waren ooit in NBA 2K14 te vinden, maar ze zijn nu weer terug in NBA 2K20. Verdedigers kunnen deze tegengaan met meer wat fysiek contact met dank aan het verbeterde Body-Up systeem. Daarmee zijn botsingen tussen speler nog realistischer.

NBA 2K20 - Dunk (Foto: 2K Games)

Ratings van de spelers zijn belangrijk, maar de badges is waar spelers het meest tijd voor spelen in NBA 2K-games. Dit jaar heeft Visual Concepts het hele systeem aangepast. Er zijn dit jaar zo’n 80 badges om zowat elke denkbare speelstijl te versterken. Er zijn zelfs Neighborhood specifieke badges toegevoegd die alleen daar op de Playground te gebruiken zijn.

De AI van je computergestuurde teamgenoten en de tegenstander heeft dit jaar aandacht gekregen. Ze zouden veel slimmer moeten zijn en meer zelf gaan zoeken naar kansen of om zichzelf op een goede positie te zetten door bijvoorbeeld zelf screens op te zetten. Tijdens de paar potjes die ik speelde was dat ook te zien. Of dat in alle gevallen goed uitpakt is lastig, daar moeten we toch langer voor spelen. De belangrijkste wijziging is echter de kansen hoe de AI berekent of iets een succes is of niet. In afgelopen games heeft de AI altijd Real Player% gebruikt als het ging om dat te bepalen. Dit zorgde voor voorspelbare resultaten. Dit jaar hebben ze dezelfde shot timing-mechanismen geïmplementeerd die wij als speler gebruiken. Dus het is nooit meer een "oh, die scoort zeker wel", maar er is wat meer variatie in het scoorgedrag van je medespelers en tegenstanders.

2K kondigde al eerder aan dat alle twaalf WNBA teams hun debuut maken in NBA 2K20. In Play Now en de Season modes kunnen we voor het eerst de controle nemen over de WNBA-spelers. De makers hebben er ook animaties en speelstijlen speciaal voor dit vrouwenbasket ontworpen. Heel wat van de topspelers uit WNBA, zoals Parker en A'ja Wilson van de Las Vegas Aces, werden eerder dit jaar ingescand met behulp van motion-capture technologie om zo te zorgen dat ze realistisch in het spel te vinden zijn.

NBA 2K20 is vooral in de gameplay-afdeling veranderd om nog realistischer ogende spelers en vooral minder voorspelbaar te worden. De vernieuwde Motion Engine, veel toegevoegde bewegingen en de verbeterde AI zorgen daar voor. Dat de WNBA toegevoegd is, is zeker leuk. Meer teams om uit te kiezen lijkt ons nooit een slechte zaak. En de gamers die het vrouwenbasketbal onderbelicht vonden kunnen niet meer klagen. Natuurlijk is het nog afwachten wat 2K Games doet met de grinding en eventuele kosten van timesavers. Elk jaar komt daar commentaar op, maar vorig jaar werd het erg gortig en werd ook het commentaar erop heviger. In hun laatste trailer geven ze aan dat voortgang sneller gaat, Na al het Kanspelauthoriteit-gedoe van vorig jaar is de auction house voor MyTeam er in ieder geval dit jaar uit gelaten. NBA 2K20 komt 6 september uit op PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Er is een demo uit voor PlayStation 4 en Xbox One.