Wereld van ijs onder witte kubus in Centraal Station Amsterdam

Wie wel eens vanaf het Centraal Station in Amsterdam reist, kan het al zijn opgevallen. Sinds enkele maanden staat er in de middelste hal een soort grote, witte kubus. In en onder dat kunstwerk wordt hard gewerkt aan de bouw van de Cuyperstrap.

De trap moet de metrohal binnendoor verbinden met de treinperrons. Dat levert de reiziger enkele minuten tijdwinst op. "Dan moet je denken aan een halve minuut", aldus projectleider Dries van Heusden.

Ook hoef je niet door de regen te rennen om snel de metro of de trein te halen. "Het kan wel eens minder weer zijn in dit land en dan is het prettig dat je gewoon droog kunt doorlopen", aldus de projectleider.

Verspreiden van de drukte
Al voor de Tweede Wereldoorlog had Centraal een Cuyperstrap. Die liep toen onder een weg door. De nieuwe versie heeft naast tijdwinst een totaal andere functie. De drukte op het station wordt namelijk beter verspreid.

"De trap is bedacht als toevoeging op de doorstroming bij het voorplein. De mensen die uit de fietsenstalling komen, kunnen door de metroverdeelhal binnendoor rechtstreeks naar de trein", legt Van Heusden uit.

IJs
Bij de bouw van de trap wordt veel gewerkt met ijs. Volgens de projectleider is dat bewust. "We bevriezen hier de grond, zodat op het dak van de metro een grote ijswal ontstaat. Die ijswal houdt het grondwater tegen, zodat we droog verder kunnen met de bouw."

Het witte kunstproject in de stationshal is bedacht en betaald door de NS. De trap kost in totaal 8,3 miljoen euro. Dat bedrag wordt deels door de gemeente en deels door de Vervoerregio betaald. In de loop van 2020 moeten de werkzaamheden klaar zijn.