NS start proef: soepel instappen, snel een zitplaats

NS beproeft vanaf vandaag een nieuwe manier van instappen op Utrecht Centraal, perronborden geven nu ook instapinformatie. Hierop zien reizigers de lengte en de stoppositie van de trein. Ook toont het perronbord per rijtuig hoeveel plek er nog is. 10 seconden voor vertrek, telt een timer af naar het moment waarop de conducteur het vertreksignaal geeft.

Het uiteindelijke doel van deze proef is dat reizigers soepeler instappen en ze eenvoudig een zitplaats vinden. NS onderzoekt ook of dit ervoor zorgt dat de trein beter op tijd rijdt. De proef duurt tot half juni.

Scheve bezetting
NS houdt de proef op perron 18, waar de Intercity naar Den Bosch en verder vertrekt. Vooral in de avondspits zijn de treinen hier scheef verdeeld: reizigers stappen veelal op dezelfde plek in, vaak bij de roltrappen, waardoor het rijtuig daar erg vol is terwijl het rijtuig verderop nog volop plek heeft. Elke conducteur herkent deze situatie.

Een goed voorbeeld is de Intercity van 17:24 uur van Utrecht Centraal naar Den Bosch, een van de meest scheve treinen van de dag. Deze trein bestaat uit 10 rijtuigen. Op een maandag zitten er ongeveer 700 reizigers in deze trein, maar er is plek voor meer dan 1000 reizigers. Het achtste rijtuig is met 158 procent overbezet, terwijl in het tweede en derde rijtuig maar liefst tweederde van de stoelen nog beschikbaar is. De instapinformatie op de perronborden moet deze scheve verdeling tegengaan en zo zorgen voor meer reiscomfort.

Tienminutentrein en op tijd rijden
Spoor 18 van Utrecht Centraal ligt op de route van de tienminutentrein van Amsterdam via Utrecht naar Den Bosch en Eindhoven, een van de drukste treinroutes van het land. Sinds de start van deze trein in 2017, werken ProRail en NS intensief samen om het vertrekproces verder te verbeteren.

Elke tien minuten vertrekt hier een Intercity, waardoor nauwkeurig op tijd rijden hier nog belangrijker is dan elders. Als reizigers zich beter over het perron en de trein te verspreiden, hoeven ze niet gelijktijdig door dezelfde deur naar binnen, waardoor er geen onnodige tijd verloren gaat.

De timer die naar het laatste moment aftelt, moet voorkomen dat reizigers na het fluitsignaal nog instappen. Na afloop van de proef, die in eerste instantie zes weken duurt, moet duidelijk worden of reizigers hierdoor meer comfort ervaren en of de trein beter op tijd rijdt.

Drukte in de spits
In de spits kan het in de trein erg druk zijn. Het aantal reizigers in de trein groeit ieder jaar. Daarvoor schaft de NS extra treinen aan en rijden er steeds meer treinen. De zitplaatskans in de spits is ongeveer 95%. Als treinen scheef verdeeld zijn, helpt het verlengen van treinen echter niet.

Naast de instapinformatie, is NS bezig met de landelijke invoering van de zitplaatszoeker. Deze laat in de NS Reisplanner-app zien in welk rijtuig nog zitplaatsen beschikbaar zijn. Uit onderzoek blijkt dat voor 30% van de sta-reizigers, eigenlijk nog een zitplaats is.