Wereld Bananendag

Chiquita Brands International, ‘s werelds bekendste bananenbedrijf, heeft de handen ineen geslagen met Snapchat. Vandaag is het namelijk Wereld Bananendag en om dat kracht bij te zetten zijn er de hele maand april snapcodes te vinden op zo’n 200 miljoen Chiquita bananen, waarmee gebruikers speciale banaan-Lenses in de app kunnen vrijgeven.

De campagne is mede ontwikkeld door het Nederlandse Dffrnt Media en loopt wereldwijd gedurende een maand. Er zijn drie verschillende Lenses: World Lens, Face Lens en Gamified Lens. Snapchatters hoeven simpelweg de snapcode-stickers te scannen, waarna ze veranderen in een dansende banaan, een banaan make-over krijgen, of een spelletje kunnen spelen.

“Bananen behoren tot de topverkopen in supermarkten; ze liggen vrijwel op elke keukentafel of fruitschaal”, aldus Jamie Postell, Director of Sales North America bij Chiquita. “Chiquita is het eerste merk dat de Snapchat gezichtsherkenningtechnologie gebruikt voor een versproduct. We zetten onze bekende blauwe stickers in om de interactie aan te gaan met de Millennials en Gen Z consumenten op een leuke, relevante manier.”

Chiquita heeft al vaker de iconische blauwe sticker gebruikt in campagnes. Deze samenwerking met Snapchat stelt het merk in staat om op een leuke, speelse manier in contact te komen met de eindgebruiker. Het merk maakt bovendien gebruik van deze interactie om de gebruikers te wijzen op de achterliggende waarden van de blauwe sticker: hoge kwaliteit, lekkere bananen en vooral duurzame productie. Het ‘Behind the Blue Sticker’-initiatief bevat verschillende innovaties in het beheer en de logistiek van boerenbedrijven, met onder andere oog voor vermindering van afval, CO2-uitstoot en watergebruik.