'Scootmobiel net zo gevaarlijk als Stint'

Jarenlang werd er aangenomen dat het relatief hoge aantal dodelijke ongelukken met scootmobielen vooral te wijten was aan de hoge leeftijd van de gemiddelde bestuurder ervan. Na het dodelijke ongeval met de Stint in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen, beweren onderzoekers nu dat het remsysteem van de meeste scootmobielen op dat van de Stint lijkt en dus levensgevaarlijk is. 

Lees ook: Vier kinderen dood na botsing trein en bakfiets in Oss

Verreweg de meeste scootmobielen hanteren een gecombineerd rem- en gassysteem: om te remmen moet het gas worden losgelaten. Klinkt logisch, maar druist volledig tegen de natuurlijke reflex van de mens in. In een panieksituatie grijp je namelijk juist het stuur vast in plaats van het los te laten aldus verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. 

Lees ook: Onderzoeker: 'Stint is onbetrouwbaar'

Onderzoeker Peter Coppes onderzocht eerder de Stint al op technische mankementen en zijn oordeel was niet mals: De Stint zou volkomen onbetrouwbaar zijn. Enkele dagen later werd, na onderzoek door LTO, op 2 oktober de Stint volledig verboden op de openbare weg. Het programma Kassa van BNNVARA wil Coppes vragen om ook onderzoek te doen naar het ontwerp, de assemblage en technische functionaliteit van de meest gebruikte scootmobielen. 

'Scootmobiel even gevaarlijk als Stint' (Foto ter illustratie ©pxhere)
'Scootmobiel even gevaarlijk als Stint' (Foto ter illustratie ©pxhere)