Tv-reclame op basis kijkgedrag bij KPN

Zoals browsinggedrag bepaalt wat voor reclames je op internet krijgt voorgeschoteld, zo wil KPN nu kijkgedrag bepalend gaan maken voor wat er tijdens reclameblokken is te zien. Volgende maand test KPN dit met de zenders van Talpa, meldt de NOS. Dat zijn SBS, Veronica en Net5.

Naar verwachting krijgen alle klanten volgend jaar de optie om deze mogelijkheid bij hun eigen tv aan te zetten.

Op deze manier kan tv-reclame beter concurreren met advertenties op internet. Maar het wordt wel passen en meten, want zo'n gepersonaliseerd blok moet precies op tijd zijn afgelopen als het televisieprogramma (weer) begint.

KPN let bij de bepaling welke reclames het toont overigens niet alleen op het kijkgedrag. Ook klantgegevens uit de administratie tellen mee.

"Wij willen tv kijken voor klanten persoonlijker en relevanter maken", aldus KPN-woordvoerder Joost Steltenpool. Het systeem moet ook kijktips gaan geven. "Kijkt een klant veel naar documentaires over een bepaald onderwerp, dan maken wij hem attent op vergelijkbare programma's."