Overzicht testresultaten Barcelona
In de afgelopen twee weken vonden de wintertests in de Formule 1 plaats. Alle tien renstallen maakten op het circuit van Barcelona veel meters en testten de diverse compounds van Pirelli uit. Hieronder geven wij een overzicht van de resultaten van de acht dagen waarop gereden werd.
Pirelli onthulde op de laatste testdag de verschillen in tijden tussen de banden zodat de rondetijden voor alle teams een fractie beter geduid kunnen worden. Zo is de compound van de mediumband gelijk gebleven. Deze band is 0,8 seconde langzamer dan de nieuwe zachte band. De supersoft is 0,4 seconden sneller dan de soft, terwijl de ultrasoft op zijn beurt weer 0,6 tel sneller is dan de supersoft. Tenslotte is de nieuwe hypersoft weer iets meer dan 0,7 seconden sneller dan de ultrasoft. Mario Isola, sportief directeur van de Italianen, kon nog niets melden over de harde band omdat deze alleen in noodsituaties gebruikt zal worden.
Qua teams is duidelijk dat Mercedes, Red Bull en Ferrari betrouwbare bolides afgeleverd hebben. Kenners schatten op basis van racesimulaties en waarnemingen langs de baan in dat Mercedes nog steeds de beste is en dat de bolide veel beter af is te stellen dan de 'diva' van vorig jaar. Niet ver daarachter volgt Red Bull dat met name in de races de Duitsers het moeilijk kan gaan maken. Ferrari reed tijdens de tests de snelste rondetijden, maar de auto van de Italianen is lastig in te schatten, te meer omdat ze er zelf voorzichtig over doen. Volgens Auto Motor und Sport verbruikt de nieuwe krachtbron uit Maranello significant meer ten opzichte van vorig jaar, waardoor de Ferrari-teams tijdens de race zuinig met hun brandstof moeten gaan doen. Dit betekent dat ze snelheid in gaan leveren.
Achter de top drie lijkt het koffiedik kijken te zijn. Op de laatste testdag reed Fernando Alonso met de McLaren een uitstekende tijd, maar de Britten stonden tijdens de tests meermalen stil met problemen. Ook ging het oefenen van de pitsstops meermalen flink mis. Ook Haas verraste met een toptijd, waarbij de auto significant verbeterd lijkt te zijn ten opzichte van vorig jaar.
Toro Rosso en Honda lijkt een goede combinatie te zijn. De motor van de Japanners is een stuk betrouwbaarder geworden en de snelheid is er flink op vooruit gegaan. Renault heeft met het fabrieksteam een forse stap voorwaarts gezet, waardoor het mee lijkt te gaan doen in de strijd om de vierde plek in het constructeurskampioenschap. Force India bezette vorig jaar deze plaats, maar het Brits/Indiase team lijkt nog een stukje achter te liggen.
Achterin het veld lijkt het te gaan tussen Williams en Sauber. Williams is het topteam van weleer, maar de Britten uit Grove lijken te worstelen met hun nieuwe auto. Sauber eindigde vorig jaar onderaan, maar met een 2018-motor en verbeterde aerodynamica willen de Zwitsers een sprong voorwaarts maken. Deze combinatie onder de knie krijgen vergt echter tijd.
De eerste race van het nieuwe seizoen is op 25 maart in Australië en pas dan zal enigszins duidelijk worden hoe de verhoudingen echt liggen. Tot die tijd zal er nog veel gespeculeerd worden.
Gecombineerde uitslagen eerste testweek
# | Coureur | Team | Tijd | Band | Ronden |
1 | L. Hamilton | Mercedes | 1:19.333 | Medium | 94 |
2 | S. Vettel | Ferrari | 1:19.673 | Soft | 218 |
3 | S. Vandoorne | McLaren | 1:19.854 | Hypersoft | 147 |
4 | V. Bottas | Mercedes | 1:19.976 | Medium | 212 |
5 | D. Ricciardo | Red Bull | 1:20.179 | Medium | 109 |
6 | K. Magnussen | Haas | 1:20.317 | Supersoft | 132 |
7 | M. Verstappen | Red Bull | 1:20.326 | Medium | 102 |
8 | K. Räikkönen | Ferrari | 1:20.506 | Soft | 80 |
9 | N. Hülkenberg | Renault | 1:20.547 | Medium | 122 |
10 | F. Alonso | McLaren | 1:20.929 | Supersoft | 113 |
11 | C. Sainz Jr. | Renault | 1:20.940 | Medium | 151 |
12 | L. Stroll | Williams | 1:21.142 | Soft | 100 |
13 | P. Gasly | Toro Rosso | 1:21.318 | Soft | 229 |
14 | R. Kubica | Williams | 1:21.495 | Soft | 49 |
15 | S. Sirotkin | Williams | 1:21.822 | Soft | 127 |
16 | E. Ocon | Force India | 1:21.841 | Soft | 79 |
17 | S. Pérez | Force India | 1:21.973 | Soft | 65 |
18 | B. Hartley | Toro Rosso | 1:22.371 | Soft | 95 |
19 | R. Grosjean | Haas | 1:22.578 | Soft | 55 |
20 | C. Leclerc | Sauber | 1:22.721 | Soft | 140 |
21 | M. Ericsson | Sauber | 1:23.408 | Soft | 143 |
22 | N. Mazepin | Force India | 1:25.628 | Medium | 22 |
Gecombineerde uitslagen tweede testweek
# | Coureur | Team | Tijd | Band | Ronden |
1 | S. Vettel | Ferrari | 1:17.182 | Hypersoft | 422 |
2 | K. Räikkönen | Ferrari | 1:17.221 | Hypersoft | 203 |
3 | F. Alonso | McLaren | 1:17.784 | Hypersoft | 147 |
4 | D. Ricciardo | Red Bull | 1:18.047 | Hypersoft | 257 |
5 | C. Sainz Jr. | Renault | 1:18.092 | Hypersoft | 293 |
6 | K. Magnussen | Haas | 1:18.360 | Supersoft | 246 |
7 | P. Gasly | Toro Rosso | 1:18.363 | Hypersoft | 223 |
8 | L. Hamilton | Mercedes | 1:18.400 | Ultrasoft | 359 |
9 | R. Grosjean | Haas | 1:18.412 | Ultrasoft | 256 |
10 | V. Bottas | Mercedes | 1:18.560 | Ultrasoft | 369 |
11 | N. Hülkenberg | Renault | 1:18.675 | Hypersoft | 229 |
12 | S. Vandoorne | McLaren | 1:18.855 | Hypersoft | 189 |
13 | B. Hartley | Toro Rosso | 1:18.949 | Hypersoft | 274 |
14 | E. Ocon | Force India | 1:18.967 | Hypersoft | 293 |
15 | C. Leclerc | Sauber | 1:19.118 | Hypersoft | 235 |
16 | S. Sirotkin | Williams | 1:19.189 | Soft | 224 |
17 | M. Ericsson | Sauber | 1:19.244 | Hypersoft | 266 |
18 | R. Kubica | Williams | 1:19.629 | Supersoft | 73 |
19 | S. Pérez | Force India | 1:19.634 | Hypersoft | 252 |
20 | M. Verstappen | Red Bull | 1:19.842 | Soft | 314 |
21 | L. Stroll | Williams | 1:19.954 | Soft | 240 |