Everspace

Everspace is een singleplayer space shooter met een heleboel 'roguelike'-elementen zoals perma-death. Hoewel niet iedere gamer hier weg van is, zorgt het er bij Everspace in ieder geval voor dat je het makkelijk even een kwartier of half uur kunt oppakken, en je na iedere sessie weer iets sterker bent dan toen je begon. Als je op zoek bent naar wat no-nonsense ruimte-actie met fantastische dogfights, dan moet je Everspace zeker een kans geven.

Het leuke aan Everspace is dat je altijd wel wat voortgang boekt, of je nu vijf minuten of twee uur speelt. Spelers nemen plaats in een ruimteschip naar keuze en moeten vervolgens verschillende sectoren doorvliegen terwijl er onderwijl gevochten, geloot en gehandeld wordt. Zodra je doodgaat zal je weer vanaf het begin moeten beginnen, maar door te looten en geld te verdienen kun je na iedere rit je persoonlijke (pilot-)skills en je voertuig permanent upgraden. Zodoende zal je bij de volgende poging waarschijnlijk weer iets verder komen, omdat je bijvoorbeeld een tweede primary weapon slot hebt vrijgespeeld, of hebt geïnvesteerd in meer hitpoints voor je ruimteschip. Deze manier van progressie heeft als valkuil dat spelers mogelijk vroeg afhaken omdat ze in het begin vaak doodgaan; er is een vrij hoge newbie-curve. Als je even doorzet merk je echter dat vervolgens je vaardigheden en daarmee je succes exponentieel toenemen, waardoor de game een stuk leuker wordt. Bovendien is iedere playthrough weer anders omdat de levels en alles daarin procedureel gegenereerd worden.

Op grafisch gebied laat de Duitse indie-ontwikkelaar Rockfish met Everspace hele mooie resultaten zien. De omgevingen, die net als de meeste zaken in het spel procedureel gegenereerd worden, zien er bij vlagen waanzinnig uit dankzij de gebruikte UnrealEngine 4. De kleurrijke planeten die op de achtergrond rondzweven zijn een wonderschoon decor voor de vele hectische dogfights, die eveneens een dikke pluim verdienen. De speler krijgt een enorm arsenaal aan wapens en gadgets voorgeschoteld, die tijdens iedere speelsessie naar wens gewisseld, geupgradet of verkocht kunnen worden. Bij het doodgaan geldt wel dat alle loot en wapens die je hebt verzameld weer verdwenen zijn. Met het geld dat je hebt verzameld kun je dan weer permanente upgrades kopen voor je voertuig.

Menigeen zal zich afvragen of Everspace ook nog een doel heeft. Vooropgesteld is het geen verhaalgedreven game, dus er hoeven op dat gebied geen wonderen verwacht te worden. Toch werk je wel degelijk ergens naartoe, en word je gedurende je vliegsessies bijgepraat over de wereld door HIVE, een computergestuurde stem/AI die ook niet vies is van bijdehante opmerkingen. HIVE adviseert de speler bijvoorbeeld over waar naartoe te gaan, waarschuwt wanneer brandstof begint op te raken of als vijanden je in hun vizier hebben. Ook een complimentje bij een paar goedgemikte raketten op een vijandig ruimteschip kan er af en toe vanaf, en dat maakt van HIVE behalve een aangename stem ook een zinvolle NPC. Je speelt een piloot van de Colonial Fleet, één van de mogendheden in de futuristische, niet bij jaartal genoemde setting van Everspace. De Colonial Fleet is de voorhoede van de menselijke expansie in het heelal en is voortdurend in conflict met de buitenaardse Okkar, een reptielachtig ras dat de menselijke ruimtekolonisatie een doorn in het oog is.

Het verhaal krijgt op bepaalde momenten updates in de vorm van een soort comic-cutscenes naarmate de speler meer sectoren doorkruist. Iedere sector bestaat uit een aantal checkpoints die je kan bekijken via de zogenaamde star map. Na een checkpoint voltooid te hebben wordt deze map getoond en kan er een volgende checkpoint gekozen worden. De star map kan talloze upgrades krijgen om meer informatie over de checkpoints te verklappen, bijvoorbeeld over hoeveel gevaar er dreigt of over de aanwezigheid van handelaren en reparatiestations. Zodra alle checkpoints van de star map afgevinkt zijn vlieg je naar de volgende sector, waar sterkere vijanden en meer natuurlijke gevaren op de loer liggen. Omdat je soms een aantal pogingen nodig hebt om weer een sector verder te komen, verlies je snel de verhaallijn uit het oog. Veel sprake van meeslependheid is er op dat gebied dan ook niet. Wel kun je te allen tijde de codex raadplegen voor informatie over de gamewereld, zoals de verschillende factions, buitenaardse rassen en locaties.

Des te leuker is het om gewoon rond te vliegen en per checkpoint de omgeving uit te pluizen op zoek naar resources, loot, geld en vijanden. Soms krijg je kleine side-quests zoals het beschermen van een vloot neutrale ruimteschepen, of door specifieke items voor hen te verzamelen. De G&B is een neutrale partij in Everspace die de speler bij zal staan bij aanvallen van Okkar of ruimtepiraten. Als je je wat machtiger waant kun je ook proberen om de G&B zelf aan te vallen, wat vaak lucratief is omdat ze regelmatig rondvliegen met transportschepen vol credits en powerups. Zodra je eenmaal in latere sectors beland zal je het naast sterkere varianten van bekende vijanden ook op moeten nemen tegen nieuwe tegenstanders zoals enorme ruimtefregatten en drone carriers, die voortdurend kleine irritante drones uitspuwen. Ook maak je later in de game kennis met Ancients, een nieuw type vijand dat razendsnel kan teleporteren en de speler bombardeert met een stortvloed aan raketten. Daar komt bij dat zodra je slaagt om een Ancient kapot te krijgen deze een zwart gat achterlaat die de speler makkelijk op kan zuigen als je te dichtbij bent. Al met al zit het dus wel goed op het gebied van variatie in uitdagingen, waarbij verschillende vijanden verschillende tactieken vergen. 

De beschikbare activiteiten per checkpoint kunnen op den duur wel wat repetitief worden. Het kan ook erg frustrerend zijn als je een hele tijd druk bent geweest met het oogsten van resources en je vervolgens door een ongelukkige stuurfout vol tegen een asteroïde aan knalt. Gelukkig is daar wel over nagedacht en krijg je (wederom door middel van upgrades) later de mogelijkheid om het wrak van je vorige ruimteschip terug te vinden en zodoende ook al je wapens, loot en brandstof van de vorige sessie terug te halen. Verder heeft de game een uitgebreid craftingsysteem voor het uitbreiden van je arsenaal, die ook deels verweven is met het eveneens zeer uitgebreide schadesysteem. Soms zal je resources nodig hebben om onderdelen van je schip te repareren, zoals uitgeschakelde secondary weapons, een kapotte radar of een defect zuurstof-systeem, die je binnen een bepaalde tijd moet repareren omdat anders de zuurstof opraakt.

De besturing van ruimteschepen in Everspace is heerlijk. Je begint met de Colonial Interceptor, een gebalanceerd schip met een sterk schild, en later kun je in ruil voor geld nog twee extra ruimteschepen vrijspelen, de Colonial Gunship en de Colonial Scout. De Gunship is een groot, log gevaarte met een boel vuurkracht en een boel hitpoints, maar is ook meteen een stuk minder wendbaar. Ook beschikt de Gunship niet over een schild, maar heeft daarvoor in de plaats weer de mogelijkheid om turrets te bouwen die nabije vijanden automatisch onder vuur nemen. De Scout is daar weer het tegenovergestelde van, een extreem snel en wendbaar voertuig dat onder andere een cloak-optie heeft, om tijdens gevechten er tussenuit te kunnen glippen als het wat te heet onder de voeten wordt. Zodra je de besturing goed onder de knie hebt zal je merken dat je met de Scout behoorlijk eenvoudig inkomende projectielen kunt ontwijken door handig vliegwerk. Dit kleine schip heeft weer als nadeel dat het erg snel kapotgaat. Het is leuk om te experimenteren met alle drie voertuigen en je zal merken dat ze allemaal een andere manier van spelen vereisen.

 

Volgens Rockfish is de aanbevolen manier van spelen met toetsenbord en muis, wat misschien wat vreemd klinkt, maar bedenk je dat Everspace een 'arcade space shooter' is, geen space simulator. Zaken als strafen en precisie bij het richten zijn van groot belang. Ik heb de game zelf doorgespeeld met een Xbox One controller wat ook gewoon erg lekker werkt. Daarnaast heeft de ontwikkelaar aangegeven dat joystick/HOTAS-ondersteuning nog in de pijplijn zit, dus gamers die eindelijk weer eens een fijne space shooter aan de tand willen voelen met hun stuurknuppel zullen nog even geduld moeten hebben.

Verder is nog het benoemen waard dat de game VR-ondersteuning heeft voor HTC Vive en Oculus Rift. Later dit jaar komt de game ook op PlayStation 4 uit, al is nog niet helemaal duidelijk of PSVR-ondersteuning ook tot de mogelijkheden gaat behoren. 

Conclusie
Everspace is een hele fijne ruimte-shooter in meerdere opzichten. De game ziet er voortreffelijk uit, de besturing is formidabel en de ruimtegevechten zorgen voor spectaculaire actiemomenten. De manier van progressie zal niet voor iedereen weggelegd zijn, waarbij vooral aan het begin even doorgebeten zal moeten worden vanwege de vrij hoge instapdrempel. Everspace is geen story-driven game maar een rogue-shooter, wat dood = dood betekent en geen enkele speelsessie hetzelfde is dankzij de procedurele generatie van levels. Toch werk je dankzij het 'persistent progression'-systeem altijd aan het versterken van je ruimteschip waardoor je iedere keer weer iets verder komt.

Pluspunten
Minpunten
  • Grafisch top
  • IJzersterke 6DOF-besturing
  • Heerlijke space-actie
  • Activiteiten op den duur repetitief
  • Weinig 'echte' (verhaal)missies
Gespeeld op PC. Ook verkrijgbaar op Xbox One en later dit jaar op PlayStation 4. Everspace is een Xbox Play Anywhere-titel.