Honda: "MGU-H gaat maar twee races mee"

Het lijkt erop dat de Formule 1-coureurs van McLaren dit jaar nog vele malen tegen een gridstraf aan zullen gaan lopen. Motorenfabrikant Honda heeft laten weten dat de MGU-H van het merk maar betrouwbaar geacht wordt voor twee races.

De MGU-H is geplaatst tussen de turbo en compressor van een Formule 1-bolide. Via de turbo zorgt de MGU-H ervoor dat de batterijen opgeladen worden, waarna in een later stadium van een ronde de MGU-H de compressor aan kan drijven. Hierdoor verdwijnt het turbogat en kan de auto sneller accelereren.

Honda heeft dit jaar veel problemen met het onderdeel en in Bahrein bereikte dit een dieptepunt toen er in een weekend bij McLaren drie MGU-H's sneuvelden. Honda paste hierop het ontwerp van het onderdeel aan, maar betrouwbaar is de MGU-H niet geworden. Sterker nog, Honda weet nog steeds niet waar de betrouwbaarheidsproblemen vandaan komen.

De laatste keer dat de MGU-H sneuvelde was in Monaco, waardoor Jenson Button bij zijn terugkeer in de Formule 1 achteraan moet starten vanwege een gridstraf. Honda-baas Yusuke Hasegawa is dan ook verre van blij met de problemen. "Elke twee races moeten wij het onderdeel vervangen, dat is onacceptabel. We moeten meer aanpassingen maken, vooral aan de bewegende onderdelen. Op dit moment zijn we bezig met het beheersbaar houden van de temperaturen of het gedrag. Hierdoor kunnen we de betrouwbaarheid verbeteren. Qua gereden kilometers gaat het een stuk beter, maar de betrouwbaarheid zorgt nog voor problemen."

De race in Monaco werd gezien als de beste mogelijkheid voor punten dit jaar en daarom wilde Honda geen wissel van de MGU-H doorvoeren, maar moest wel bij Button, omdat niet gegarandeerd kon worden dat de Brit met het onderdeel de race uit zou kunnen rijden. Volgens Hasegawa werd er wat frictie binnen de MGU-H geconstateerd, waardoor de kans op een vastloper aanwezig is. Omdat de MGU-H 100.000 toeren per minuut maakt is de kans dat het snel fout gaat reëel.