McLaren wil Formule 1-cultuur bij Honda

Het Formule 1-team McLaren wil dat hun motorenleverancier Honda snapt wat de racecultuur in de Formule 1 inhoudt, zo heeft teambaas Eric Boullier aan Motorsport laten weten. De Japanners keerden in 2015 in de sport terug door krachtbronnen te leveren aan McLaren, maar nu ruim twee jaar later zijn er nog steeds problemen met de snelheid en betrouwbaarheid van het Japanse product.

Door de problemen met de motoren is de relatie tussen McLaren en Honda stevig onder druk komen te staan. Boullier: "Ze moeten begrijpen wat de Formule 1-cultuur is en deze in hun bedrijf inplementeren. Hoe wij werken in het racen en de Formule 1 in het bijzonder wordt geheel bepaald door de kalender, vastgestelde doelen, vastgestelde datums, winst per ronde; wij proberen altijd zo snel mogelijk voor de best mogelijke oplossing te gaan."

"Als automaker kun je wel een paar weken vertraging hebben, want dat tast jouw product of bedrijfsvoering niet aan. In racen is dat een ander verhaal, want als je de upgrade niet voor de eerste race brengt dan ben je die race nergens. Dat is de racementaliteit. Je gaat naar leveranciers en wat ze eerst doen in een maand gaatt de volgende keer in drie weken en daarna in twee weken. Het sneller kunnen werken is belangrijker dan het uitgegeven geld. Dat is radicaal anders dan in de rest van de wereld."

Honda heeft inmiddels een basis, maar veel gaat nog via Japan, waardoor Boullier alles veel te traag voor de moderne racerij gaat. "Daarom zit Mercedes bijvoorbeeld in Engeland, waar ze van de leveranciersketen profiteren, omdat deze ervaring met de Formule 1 heeft. Onze leveranciers zijn er tweemaal zo duur als die van Honda, maar leveren drie, vier of vijf keer sneller."

De cultuur van Honda stoot McLaren op dit punt tegen de borst, omdat het handelen als een groot bedrijf ervoor zorgt dat Honda slagvaardigheid mist. Dit past niet in de racewereld waar snelle besluiten moeten vallen en de lijnen kort zijn.