KTM wil satellietteam vanaf 2018 in MotoGP

KTM heeft een duidelijk doel voor ogen: vanaf 2018 moet er er een KTM-satellietteam in de MotoGP rijden. Aankomend seizoen maakt de Oostenrijkse fabrikant al haar debuut in de koningsklasse met een fabrieksteam.

Coureurs Bradley Smith en Pol Espargaró racen vanaf eind maart op de eerste fabrieksmotor van KTM, de RC16, in de hoogste klasse van de motorsport. Het KTM-team wordt nu vertegenwoordigd in alle drie de klassen. Regerend Moto3-wereldkampioen Brand Binder debuteert dit seizoen op een KTM-machine in de Moto2, en ook zijn teamgenoot Miguel Oliveira rijdt dit jaar voor het eerst op de KTM. In de Moto3-klasse zijn het Nederlander Bo Bendsneyder en Italiaan Niccolò Antonelli die de punten voor het team moeten pakken.

Afgelopen maandag presenteerde KTM de kleurstelling van de RC16-motorfiets. Daar sprak ook KTM CEO Stefan Pierer over de ambiteuze plannen en liet hij weten dat al in 2018 de fabrikant motoren gaat leveren aan een tweede team. Op dit moment is de nieuwste overeenkomst tussen organisator Dorna en de fabrikanten zo geregeld dat zes merken allen twee fabrieksmotoren en twee satellietmachines moeten inzetten. Hierdoor ontstaat dan een grid van 24 motoren. Vooralsnog hebben Suzuki en Aprilia geen satellietteams, terwijl Ducati 8 motoren op de startopstelling levert.

Pierer ging dieper in op de plannen voor de komende jaren: "In het eerste jaar concentreren we ons op het fabrieksteam. We hebben een vijfjarige overeenkomst getekend met Dorna. We zijn reeds overeengekomen dat we in het tweede jaar materiaal en machines leveren aan een privéteam. Dat is het plan voor de komende twee jaar," De focus ligt nu nog op het fabrieksteam, laat de CEO weten: "Aan het einde van die periode wordt een replica gebaseerd op dat concept [de RC16] aangeboden maar het belangrijkste is dat het fabrieksteam op orde komt en we klaar zijn om motoren aan een tweede team te leveren."

Suzuki als maatstaaf
KTM-coureurs Bradley Smith en Pol Espargaró, die allebei overkomen uit het Monster Yamaha Tech3 Team, maakten indruk tijdens de recente pre-season tests in Phillip Island. Het verschil met de top bedroeg zo’n 1,3 seconden. Pierer geeft aan dat hij voornamelijk kijkt naar de progressie die Suzuki heeft gemaakt sinds hun terugkomst in MotoGP in 2015. "Ik vertel mijn collega’s altijd dat Suzuki als maatstaf geweldig werk levert. Dat is in feite onze benchmark." Ondanks dat de eerste tests gepaard gingen met moeilijkheden, heeft de meeste recente test in Australië KTM weer nieuwe hoop gegeven voor een toekomst op het MotoGP-podium. "Onze eerste tests waren lastig omdat we verschillende set-ups uitprobeerden. We hebben geen platform om op terug te vallen, zoals de anderen. Maar het gaat erg goed. De test op Phillip Island was erg motiverend. In de Dakar duurde het zeven jaar [om een winnend team te worden]. In deze eerste drie seizoenen willen we dicht bij het podium komen, of het podium aanraken," concludeert Pierer.