Grote update voor de Ford Mustang 2018

Ford heeft aangekondigd de Mustang een facelift te geven, samen met technische verbeteringen … echter het strakke V6 motorblok, wat speciaal voor de Europese markt is, zal verdwijnen helaas.

Technologie
Dit zal technisch de meest hoogstaande Mustang ooit worden, met een 12" lcd in het dashboard. Je zult zelf alle metertjes en gegevens kunnen instellen met dit scherm, terwijl je ook voor opties kunt kiezen zoals 'normaal', 'sport' en 'track' modi. Ook verschillende aspecten van je auto kun je hiermee configureren, denk hieraan bij bijvoorbeeld het gedrag van je stuur, schokbrekers en meer; dat je nu kunt opslaan onder verschillende profielen.

Je kunt zelfs zo ver gaan dat je de motor anders kunt laten brommen, zodat je precies het geluid kunt horen wat je wilt (alleen een beetje jammer dat het blok geen V6 meer is dan!). Natuurlijk is ook Ford’s software inbegrepen, zoals waarschuwingen dat je je rijbaan aan het verlaten bent, afstanden tussen jou en andere weggebruikers niet groot genoeg zijn en ook wanneer er voetgangers voor je Mustang lopen.

Design
De buitenkant van de Mustang is redelijk scherper gemaakt. Het lijkt nu minder op een steen en meer op een sportauto. Hij is lager, de grill is veranderd en de motorkap ziet er ook anders uit. Voor het eerst is een Mustang, vanuit de fabriek welteverstaan, uitgerust met ledverlichting.

De 'normale' Mustang, met een Ecoboost blok, zal een dubbele uiteinde als uitlaat laten zien, terwijl het zwaardere broertje met de V8 een dubbele uiteinde aan beide kanten zal hebben.

Verder zullen er kleine veranderingen aan de buitenkant en binnenkant worden gemaakt om alles er nog mooier uit te laten zien, en minder 'plastic en goedkoop' zoals we van Ford en Mustang gewend zijn. Zelfs een verwarmd stuur is optioneel!

Techniek
Prestatie is een van de belangrijkste kerndelen van Mustang DNA. Bochten, acceleratie en plezier staan voorop. Daarom is de vering op de schop gegaan met geheel nieuwe systemen en heeft de auto ook verdere verstevigingen gekregen om bochten nog beter door te komen.

De nieuwe MagneRide technologie is ook als een optie verkrijgbaar in de 'Mustang Performance Package', wat de vering nog beter zou moeten maken om de bochten nog rapper door te komen.

Zoals vermeld zal het V6 blok, wat als doel de Europese markt had, niet terugkeren. In plaats van dit blok zal er een 2,3 liter EcoBoost blok komen. Deze viercilinder heeft zich al bewezen in diverse andere Ford modellen en zal beter en efficiënter werken dan de 3,7 liter V6 –en waarschijnlijk ook zuiniger!

Voor de echte liefhebber van puur kracht en Amerikaans geluid zal de 5,0 liter V8 terugkeren. Deze is helemaal opnieuw gebouwd en zijn er aanpassingen gemaakt om hem nog beter te laten lopen. Nieuw is de dubbele koppeling en een nieuw ‘dual mass’ vliegwiel, wat echt alle kracht uit dit grote blok zal persen.

Voor de liefhebbers van automatische versnellingen, beide varianten zullen nu ook een 10-versnellingenbak hebben. Vergeleken met de oude zes-versnellingsbak zal deze nog sneller reageren en nog efficiënter werken om te zorgen voor een betere acceleratie.

Dit jaar nog, in de herfst, zal de nieuwe Mustang op de Amerikaanse markten moeten komen. Ergens later zal dit model ook in Europa beschikbaar moeten zijn.