Slippen op de snelweg

Afgelopen weekend was het weer zover. Talloze ongelukken omdat de wegen glad waren van de ijzel. Zaterdag alleen al meer dan 450. En dat terwijl iedereen was gewaarschuwd. Hoe kan dat?

Ik ben zelf geen automobilist. Ik heb niet eens een rijbewijs. Ik doe alles in de buurt op de fiets. Maar ik heb wel een idee hoe het komt dat er ondanks de waarschuwingen toch veel ongelukken gebeurden.

Mijn vrouw heeft wel een rijbewijs en een auto en als we dan ook ergens een weekendje of weekje vakantie vieren in Nederland dan nemen we de auto. Dat is nooit in de winter, maar toch zie je dan al vaak hoe het komt dat die ongelukken in de winter gebeuren. Veel Nederlandse automobilisten denken namelijk dat snelheidsbeperkingen er niet voor hen zijn. Het lijkt wel alsof ze meteen een bord voor hun kop krijgen als ze in die auto stappen. Mijn vrouw houdt zich altijd netjes aan de maximum snelheid. Dat kan je natuurlijk een beetje zielig vinden, maar wij vinden dat een verkeersregel er is om je aan te houden. Bovendien houden we niet van geldverspilling en een bekeuring is geldverspilling. Hoeveel biertjes kan ik niet drinken van het geld van een bekeuring voor te hard rijden?

Als wij dan ergens op een weg rijden waar een maximum snelheid van tachtig kilometer geldt en we rijden dat, dan zie ik altijd heel veel auto’s passeren. Die rijden dus allemaal te snel. Waarom? Is het gewoon alleen maar voor de kick of lappen die automobilisten de regels aan hun laars omdat ze hun eigen gang willen gaan en door willen karren? Nu ben ik geen heilige en het zal me worst wezen wat anderen op de weg doen zolang wij er maar niet door in gevaar komen, maar met sneeuw en ijzel breng je ook nog eens jezelf in gevaar als je te hard rijdt. Dan ben je toch gewoon dom bezig?

‘Ga niet de weg op als het niet per se nodig is.’ Dat stond ook te lezen in de krant van wakker Nederland, maar blijkbaar hadden er toch heel veel automobilisten zitten slapen. Nu kan het natuurlijk zijn dat al die automobilisten inderdaad per se de weg op moesten, maar ik geloof dat gewoon niet.

Ik denk dat het gewoon komt doordat veel mensen denken dat zij die ene wereldchauffeur zijn die niets kan gebeuren. Er is immers nog nooit iets gebeurd? Die mensen letten niet eens op de borden met de maximum snelheid. Die gaan zitten en trappen het gaspedaal helemaal in en minderen alleen vaart als het absoluut nodig is.

Natuurlijk passen ze hun gedrag nog wel iets aan als het glad is, maar vijftig kilometer op de snelweg? Kom nou, dat is voor oude gehandicapte vrouwtjes. Laten we er in ieder geval maar tachtig van maken, dan rijd je in tenminste niet voor schut. Resultaat: talloze glijpartijen en ongelukken.

Natuurlijk kun je ook wegglijden als je je wel netjes aan de snelheid houdt. Het kan altijd ergens gebeuren. Een onverwacht scherpe bocht, iemand die plotseling remt voor je, dan ben je als het ijzelt al snel de lul. Maar als je auto over de kop gaat, zoals bij die automobilist bij Renkum, dan heb je toch echt te snel gereden. De automobilist had ook nog een baby aan boord. Dat zou toch een extra reden voor voorzichtigheid moeten zijn. Bij Bunnik op de A12 sloeg een auto meerdere keren over de kop. Dan staat er in het verslag dat het door de gladheid komt, maar het komt door de bestuurder van de auto. Je slaat niet meerdere keren over de kop als je rustig rijdt met gladheid. Maar waarschijnlijk hebben veel automobilisten ook van nature de gewoonte om te snel te rijden. Het gaat waarschijnlijk automatisch.

Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als bij de stoplichten. Die staan er ook vaak maar een beetje voor lul bij omdat niemand zich iets van ze aantrekt. Zelfs niet als er ongelukken door gebeuren. Ik was vorige week dinsdag aan het hardlopen en wachtte even bij een rood stoplicht en zag dat de auto’s de bocht om zouden komen aan de overkant. Op dat moment zie ik een vader met een kinderwagen die gewoon oversteekt terwijl zijn voetgangerslicht op rood staat. Achter hem begonnen ze al te rijden. Als er eentje even net niet ziet dat die man daar loopt dan rijdt hij hem en zijn kind aan. Ik riep naar hem dat het niet erg was als hij dood wilde, maar dat zijn baby er nog maar net was. Hij lachte een beetje schaapachtig en liep door. Was dat door rood lopen nou uit gewoonte of had de man een IQ van 30?

Dat er vrachtwagens zijn die scharen kan ik wel begrijpen. Er hoeft maar iets te gebeuren en zo’n ding is onbestuurbaar met die gladheid, maar een personenwagen die zich netjes aan de aangegeven snelheden houdt, zou toch niet hoeven te slippen als er niets geks gebeurt.

Het kan ook goed zijn dat veel mensen de omstandigheden zwaar onderschat hebben. Dat ze op wat betere wegen dachten dat het wel meeviel en dat die vijftig kilometer snelheidsbeperking er voor de kat zijn korte achternaam was, maar ineens bleek dat die kat zijn korte achternaam echt bleek en toen was het natuurlijk zwaar kut.

Ik heb me ook laten vertellen door automobilisten dat het kon zijn dat mensen dachten: ach, ik heb niet voor niets winterbanden. Beste mensen, winterbanden helpen niet als het ijzelt. Winterbanden helpen zelfs niet altijd in de sneeuw. Zeker niet als de sneeuw tussen het profiel gaat zitten en hard wordt. Als jij dus denkt je lekker niets te hoeven aantrekken van die maximum snelheid bij gladheid omdat je winterbanden hebt, dan loop je dus de kans om ook op z’n kop in de sloot te belanden.

Helaas is er op die manier een dode gevallen. Ik kan niet oordelen of die automobilist te hard heeft gereden, maar ik wil wel alle andere automobilisten aanraden om te bedenken dat het sneller gebeurt als je te hard rijdt dan wanneer je je gewoon aan de regels voor de maximum snelheid op zo’n moment houdt. Is het niet voor jezelf, doe het dan voor degenen die de dupe kunnen worden van jouw rijgedrag.

Ik wil niemand bang maken, maar voor vandaag was er weer sneeuw en gladheid voorspeld en dan is het ook nog eens vrijdag de 13e.