Forse kritiek Formule 1-coureurs op Verstappen

Diverse Formule 1-coureurs hebben tijdens de rijdersbriefing voor de Grand Prix van de Verenigde Staten felle kritiek geuit op de rijstijl van Max Verstappen. Ze vinden dat de Nederlander in de remzone te veel van lijn wisselt, terwijl dit verboden is.

De kritiek op Verstappen laaide op na de Grand Prix van Japan waar de Nederlander met een puike verdedigende actie in de slotfase van de race Mercedes-coureur Lewis Hamilton van zich af hield. De Brit leek verrast dat de deur voor zijn neus dichtgegooid werd en dat Verstappen remde voor de chicane. Hij stuurde naar links en schoot rechtdoor. Hierdoor kon de Nederlander eenvoudig zijn tweede plaats behouden. Na afloop prees Hamilton Verstappen voor diens actie.

Romain Grosjean was de eerste die met kritiek kwam, gevolgd door Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen en Hamilton. Volgens een teambaas zat het Räikkönen erg hoog, want de normaal gesproken weinig spraakzame Fin nam maar liefst drie minuten het woord. Ook Nico Hülkenberg, Jenson Button en Fernando Alonso deden hun zegje. De rijders drongen bij FIA-racedirecteur Charlie Whiting aan om telemetriedata te gebruiken om tot een besluit te komen bij twijfelachtige situaties rond blokkeren en/of inhalen.

Hülkenberg: "De fans zitten thuis op hun gemakje op de bank. Vanaf de onboardcamera's lijkt het alsof er links en rechts genoeg ruimte is waar een coureur naar toe kan. Maar weet je hoe smal de rijbaan eigenlijk is als je 330 kilometer per uur rijdt? Wanneer je dan remt en een andere coureur vlakbij jou, dan kun je niet zomaar de rem loslaten, sturen en opnieuw remmen. Dan ga je er net zoals Lewis af of beland je in de muur."

Button zei dat bij een inhaalpoging niet alleen de verdedigende partij zo laat mogelijk remt, maar dat de aanvaller nog later moet remmen. Dan kan van lijn veranderen fataal aflopen. Hülkenberg: "We moeten het niet op een crash aan laten komen en dat er daarna pas iets verandert. Als er niets verandert rost Verstappen iedereen in volle vaart de hekken in."

Red Bull-adviseur Helmut Marko is het niet eens met de kritiek. "Ze moeten leren hoe ze moeten remmen. Max doet dat al fantastisch."

Deze opmerking schoot bij Hülkenberg in het verkeerde keelgat: "Dat lukt misschien met een Red Bull, omdat die auto veel downforce heeft. Kijk maar eens naar Ricciardo hoe laat hij bij het inhalen pas gaat remmen. Als ik dat probeer beland ik met mijn auto op de maan."

Alonso herinnerde iedereen er nog aan wat er kan gebeuren als je in volle vaart achterop een andere auto rijdt. De Spanjaard overkwam dit in Melbourne toen hij achter de Haas van Esteban Gutierrez en na een stuurcorrectie met 300 kilometer per uur crashte. De Spanjaard benadrukte wel dat het ongeval niet de fout van Gutierrez was.

En Verstappen? Die hoorde alles aan en benadrukte dat hij geen straf heeft ontvangen en dus niets fout heeft gedaan. De Nederlander zei zelfs dat hij vanwege Hamilton tien meter later had geremd dan normaal. Hamilton had moeten weten dat nog later remmen helemaal niet ging, dus waarom probeerde hij het überhaubt nog?