Destiny: Rise of Iron

Destiny: Rise of Iron is waarschijnlijk de laatste grote uitbreiding voor Destiny (daarna is het wachten op Destiny 2). Deze uitbreiding komt met genoeg interessante content om de trouwe fans terug te lokken, maar is in vele opzichten ook een stapje terug ten opzichte van The Taken King.

Rise of Iron is alweer de derde uitbreiding op de game die oorspronkelijk in 2014 uitkwam. Destiny was lange tijd een rare game met uitstekende schiet-mechanieken en een uitmuntende raid, maar verder kon je eigenlijk alleen maar van minpunten spreken. Het duurde tot The Taken King en alle 'Year 2'-content voordat fans met recht konden zeggen dat Destiny eindelijk een goede game was.

De nieuwste uitbreiding is geen 'Year 3', dit keer zijn de fundamenten niet echt aangepast. Sterker nog, in bepaalde aspecten doet het weer een stapje terug. Het verhaal van Rise of Iron en de missies die daaraan gekoppeld zijn bijvoorbeeld niet op het niveau van The Taken King. Dit keer vecht je tegen SIVA, een soort gevaarlijk techno-virus dat ooit de Iron Lords ten onder heeft gebracht.

De Fallen hebben het virus bevrijd en zijn erdoor geïnfecteerd. Het is aan jou en je mede-Guardians om de virus te vernietigen en de nieuwe Fallen te bestrijden. Dat klinkt zo slecht nog niet, maar het verhaal is onderontwikkeld. Het mist de humor en interessante lore van The Taken King en is bovendien na maximaal drie uurtjes alweer voorbij.

De missies zelf zijn vrij slap. Een van de dieptepunten is een missie waar je de Desert Palace-strike in omgekeerde volgorde doet. Je eindigt wel in een nieuwe kamer, maar in Rise of Iron wordt er vaak op deze manier gerecycled. Neem de Plaguelands, het nieuwe gebied in Rise of Iron. De helft van de Plaguelands is gewoon een ondergesneeuwde Cosmodrome en de nieuwe delen ogen niet heel bijzonder. Uitzondering is de nieuwe hub, de Temple of Iron. Dit gebied is heel mooi weergegeven en het feit dat je een berg kunt beklimmen maakt het bijzonder.

De laatste missie van de campaign is trouwens wel gaaf en daarna zijn er nog een paar extra missies, zoals de leuke quest waar je de beroemde Gjallarhorn (oud wapen) kunt verdienen. Verder zijn er drie nieuwe strikes, al zijn er twee natuurlijk gerecycled. Voor multiplayer is er een nieuwe modus die precies zoals Kill Confirmed werkt. Het is dus allemaal wat karig en ook niet zo nieuw en vers.

Een andere teleurstelling is dat de grind weer terug is. Als je alle nieuwe content hebt gespeeld eindig je ongeveer op light level 350. Dan moet je door urenlang strikes te grinden tot level 365 komen. Nou hebben spelers goede grind-methodes gevonden natuurlijk (Omnigul farming!), maar het blijft desondanks zonde dat dit aspect weer is teruggekeerd.

Gelukkig is er de raid. De Wrath of the Machine-raid toont wederom dat Bungie een fantastisch raid-team heeft. Voor de vierde keer achter elkaar weten ze met originele mechanieken te komen die teams van zes tot het uiterste drijven. Het moment dat we eindelijk de raid-baas versloegen was net zo onvergetelijk als bij de andere raids en is haast die 30 euro waard.

Deze raid is overigens ongeveer net zo lang als de Vault of Glass, dus langer dan Crota's End en korter dan King's Fall. Dat bepaalde pro-gamer-teams met een bizar hoog light-level het in twee uur hebben verslagen zegt weinig. Normale teams met een gemiddeld light-level van 365 die er zonder kennis ingaan doen er gemiddeld 8-10 uur over.

Ik moet ook even melden dat Bungie voor het eerst in lange tijd het spel goed in balans heeft. Alle klassen en wapens zijn bruikbaar in zowel PvE als PvP. Toch vermoed ik dat deze uitbreiding dit keer de fans niet lang gaat vasthouden. Er komt misschien nog een geheime missie of twee en natuurlijk ook de Hard Mode voor de raid, maar over het algemeen lijkt Destiny 1 nu klaar.

Conclusie:
Destiny: Rise of Iron is eigenlijk te duur voor de hoeveelheid content dat het biedt. Toch kunnen fans zoals ik het onmogelijk laten liggen, de raid is daar simpelweg te goed voor. Hoewel Rise of Iron dus over het algemeen teleurstellend is sluit het Destiny dankzij die geweldige raid toch met een hoogtepunt af.

Pluspunten
Minpunten
  • De raid is wederom fantastisch
  • Temple of Iron is mooi
  • Goed gebalanceerd
  • Veel te prijzig voor de aanwezige content
  • Nieuwe content is bovendien niet super
  • Grind naar light-level 365+
Gespeeld op PlayStation 4, ook beschikbaar voor Xbox One.