Master x Master

MOBA's en ik hebben een gemixte geschiedenis. League of Legends heb ik nooit leuk gevonden, Heroes of the Storm weer wel. Het blijft wel een genre dat me boeit, dus ging ik aan de slag met Master x Master.

Master X Master van NCsoft, en het is hip om een game te maken met personages uit andere games van de uitgever, dus deze MOBA doet dat ook. Naast geheel nieuwe personages zijn er ook bekenden uit Guild Wars en Wildstar. Op gamescom ging de uitgever in op de drie spelmodi van de game. Allereerst is er een PvE, kortom, je mag in singleplayer of co-op deze arena's schoonvegen. Het voelt wat als Diablo. Niet geheel raar: er is een verhaal met NPC's, er zijn kerkers met op het eind een baas. En je kunt deze missies telkens opnieuw spelen om loot te verzamelen. Op het eind is er ook een baas te verslaan. Deze loot kun je niet meenemen naar de PvP-arena's.

Master X Master (Foto: NCSoft)

De PvP in Master X Master heeft twee spelmodi, namelijk de 3v3 Combat Arena en 5v5 Titan Ruins. De Combat Arena is er voor spelers die het snel tegen elkaar willen opnemen in vijf minuten durende matches. De gevechten vinden plaats in een vrij eenvoudige arena en voelen meer als een tutorial dan wat anders. Als je een nieuw personage wil proberen, dan is de Combat Arena een prima voorbereiding.

Het echte werk is te vinden in de Titan Ruins. Bij Titan Ruins nemen vijf spelers het tegen vijf andere op. Dit is echt MOBA-gameplay. Een map met daar overduidelijk drie lanen om bij de tegenstander te komen. Natuurlijk zijn er huurlingen te verdienen, in dit geval titanen, maar ook enorme stormrammen.

Master X Master (Foto: NCSoft)

Als laatste zijn er minigames. Zie het als Mario Party met MOBA-personages. Je reactievermogen wordt er meer getraind dan je vechtskills. We zien een minigame waarbij alle spelers over een veld moeten rennen terwijl er bewegende lasers te ontwijken zijn. Ook in een andere minigame moet je een race tegen elkaar spelen, terwijl er allerlei obstakels op je pad verschijnen. Volgens de makers is het er in gezet om soms even geheel wat anders te kunnen doen in een MOBA.

Na gamescom kregen we een bètacode om eens zelf te kijken hoe het speelt. Het eerste wat opviel was de chaos. Ik heb de nodige ervaring met MOBA's, maar de interface van Master x Master hield me toch even bezig. Niet alles is makkelijk te vinden en niet alles is uitgelegd, waardoor het allemaal een beetje overweldigend kan zijn. Na wat tutorials te hebben gespeeld wen je hier wel aan, maar hier is zeker ruimte voor wat verbetering.

Master X Master (Foto: NCSoft)

Afijn, het belangrijkste bij een MOBA is het gevoel. Hoe speelt het, werkt de gameplay? Dat zit wat mij betreft wel snor bij Master x Master. De speelbare personages hebben een unieke persoonlijkheid, hebben elk hun eigen sterkten en zwakten en spelen anders. De één tankt, de ander is typisch voor DPS, de ander is meesterlijk in flanken en ga maar door. Sommige personages hebben hierdoor een hogere leercurve dan anderen, wat uiteraard prima is.

Wat leuk is aan Master x Master is dat je speelt als twee personages. Niet tegelijkertijd, maar je kiest voor een match van twee personages die je tijdens het spelen kunt wisselen door te scrollen met je muiswiel. Dit brengt op zich al een veel tactische keuzes met zich mee, aangezien je in rondes van drie tegen drie met effectief zes personages speelt in één team en in rondes van vijf tegen vijf met tien personages. Ook jouw tegenstanders hebben er zoveel, dus je moet met veel rekening houden. Ga je all-round, focus je op bepaalde types, neemt iedereen een specifieke rol of juist niet? Sommige personages zijn bovendien duidelijke counters tegen anderen, dus een slimme keuze is uiteraard essentieel.

Een andere frisse wind in het spel is de gameplay zelf. Het is mogelijk om de traditionele point-and-clickstijl te gebruiken, maar het is ook mogelijk om je personage te besturen met WASD. Dit werkt heerlijk. Tijdens het spelen voelde ik veel meer vrijheid, veel meer controle en veel meer snelheid in de game dan in andere MOBA's. In het begin is dit wennen, het kans zelfs een beetje clunky aanvoelen. Wanneer je deze drempel echter hebt overwonnen, wil je haast niet meer terug.

Verder speelt het geheel uiteraard als een MOBA. Je hebt abilities met cooldown, een ultimate die je moet opladen, skillpoints die je kunt verdienen en toewijzen om abilities sterker te maken. Met PvE en de minigames probeert Master x Master MOBA's te verbreden en slaagt hier redelijk in. Er mag wel wat meer uitgelegd worden in de game zelf, zodat je een personage sneller onder de knie kunt krijgen.