Steep

Steep is de eerste game van Ubisoft in lange tijd waar ik een beetje warm voor loop (pun entirely intended). Het heeft natuurlijk weer de kenmerken waar Ubisoft tegenwoordig op hamert in zijn games - open world en vooral veel activiteiten om te doen - maar na een hands-on met de demo kan ik wel zeggen dat Steep een game voor mij gaat worden om in de gaten te houden.

Steep1

Zoals eerder gezegd zal Steep een open-world game zijn waar je zelf op avontuur kan gaan wanneer je geen uitgezette koers aan het spelen bent. Ontdekken zal een belangrijke rol gaan spelen tijdens dit freeroamen: om van bepaalde punten te starten moet je dicht genoeg bij een bepaalde drop zone komen om daar te kunnen spawnen, en deze kun je alleen bereiken door middel van skieën, boarden en vliegen. Ubisoft heeft daarnaast verzekerd dat je een combinatie van drie moet bereiken om alle drop zones vrij te spelen, dus je wordt gedwongen om meerdere vormen van sneeuwpret te gebruiken om elke afdaling in het spel te maken. Het systeem heeft verdacht veel weg van het vrijspelen van eagle points in Assassin's Creed, of radio towers in Far Cry: niet echt activiteiten in die spellen waar ik een grote fan van ben. Dat gezegd hebbende, Steep ziet er adembenemend uit, dus misschien zie ik dan minder op tegen de taak om alle drop points vrij te spelen.

Ook kregen we voor het eerst de verhalende kant van Steep te zien, die komen in de vorm van Mountain Stories. Mountain Stories zijn net zoals drop points vrij te spelen door middel van ontdekken, en bevatten kleine verhalen die verbonden zijn aan dat specifieke punt op de berg. Tijdens de presentatie kregen we een scenario te zien waarbij de speler als stuntman in een wingsuit, en door checkpoints heen moest vliegen om het scenario te houden. Gebaseerd op wat ik gehoord heb tijdens de presentaties lijken de mountain stories eerder losse verhalen dan een rode draad in het spel, maar dat is geen groot gemis. Het is een leuk extraatje voor de mensen die Steep een extra dimensie willen geven, en het is in ieder geval geen groot overlappend verhaal waarin ik mijzelf als jonge snowboarder naar de top moet werken en constant ongemakkelijke gesprekken moet voeren met gebruinde blonde gasten die om de vijf woorden "duuuuuuude!" of "sick, bro!" roepen.

Steep2

Tijdens het afdalen via uitgezette koersen of freeroamen kun je punten verdienen. Deze punten kun je verdienen op verschillende manieren, zoals op manieren die we wel kunnen verwachten zoals zoveel mogelijk tollen en draaien in de lucht, maar ook door middel van zoveel mogelijk risico nemen door rakelings langs bergtoppen en bomen te scheren. Om het samenspelen te bevorderen krijg je bij Steep als je vlak langs een ander speler de berg af sjeest ook nog eens extra co-op punten.

Om ervoor te zorgen dat de game een beetje realistisch blijft en niet een zesdubbele salto maakt gebruikt Steep een g-force systeem. Dat houdt in dat wanneer je teveel hork op je vork neemt met een sprong of verkeerd landt je minder gevaarlijke stunts kan uitvoeren totdat de meter zich herstelt. Het is naar mijn mening een goed bedacht systeem, omdat het goed past bij het karakter dat Steep wilt uitstralen: een serieuze snowboardgame die vergelijkbaar is met Skate, maar dan in de sneeuw.

Nadat we de presentatie hadden gehad mochten we aan de slag met de demo van Steep. En hoewel ik binnenkwam met een gezonde dosis scepsis, verbaasde het me hoeveel ouderwetse lol ik had met de game. Ik was niet goed - verre van zelfs, want ik ging constant op mijn bek of knalde tegen een boom aan - maar ik had zat wel elke keer te lachen terwijl het gebeurde. En wanneer ik er eens een keer in slaagde overeind te blijven op mijn board of ski's, dan gaf het een machtig gevoel om met een gigantische snelheid tussen de bomen door naar beneden te dalen of rakelings langs rotspunten te scheren met een wingsuit. Wanneer je echt voor een kick wilt gaan kun je switchen naar een first-person modus, en hoewel dat lastiger sturen is was het zó gaaf om de wereld om je heen te zien draaien. Ik heb het nog gevraagd, maar momenteel staat er nog geen VR gepland voor Steep: maar als er een game is die daar van kan profiteren is het Steep wel.

Steep3

Het G-force systeem dat er voor zorgt dat je niet de meest belachelijke stunts uithaalt die tegen alle wetten van de natuur ingaan voelde wel een beetje oneerlijk. Als je al een sprong hebt gemaakt die een beetje hoog komt moet je héél precies landen om ervoor te zorgen dat de klap die je opvangt beperkt blijft, anders ga je al onderuit. Het G-force systeem voegt het nodige realisme toe wat Steep ook onderscheidt van snowboardgames die zich meer focussen op arcade zoals SSX, maar af en toe wil je ook lekker kunnen scheuren zonder dat je met de grootst mogelijke zorg schansen moet ontwijken omdat je anders op je snuit gaat.

Het risico van een grote open-world game zoals Steep is natuurlijk dat deze heel erg leeg kan lijken zonder spelers, maar de matchmaking van Ubisoft zorgt ervoor dat er altijd minimaal drie spelers zichtbaar zijn. Daarnaast is het makkelijk om samen met deze spelers een groep te maken, waarop één spelers vervolgens een parkoes kan uitstippelen in de mountain view wat vervolgens gevolgd kan worden door de andere spelers. Een slim idee, omdat je dan overal met iedereen wedstrijdjes kan houden, waardoor je niet afhankelijk bent van de evenementen die Ubisoft van tevoren in het spel heeft geprogrammeerd. Een tweede factor die bijdraagt is dat je niet terugmoet naar een basis of iets dergelijks om je een uitrusting te veranderen: één simpele druk op de knop opent een wiel waarin je het gerei kan kiezen, en vervolgens ben je klaar om met je party de bergen te gaan bedwingen.

Al met al heb ik mij erg vermaakt met de demo van Steep op gamescom. Het spel zag er fantastisch uit en zelfs vallen werd uiteindelijk leuk. Wat hoogstwaarschijnlijk bij gaat dragen om met je vrienden in de sneeuw te spelen is dat samen spelen aan alle kanten beloond wordt: in de freeroam krijg je extra punten als je dicht bij iemand bent, en groepen maken en daarmee koersen uitstippelen is ontzettend makkelijk. Het enige minpunt dat ik heb kunnen ontdekken tijdens de demo is dat Ubisoft de game zo realistisch wil laten lijken dat het wellicht daarin doorgeschoten is: het g-force systeem is erg onvergeeflijk en je ligt binnen de kortste keren met je gezicht voorover in de sneeuw. Desondanks zijn mijn eerste indrukken van Steep positief, en als je al heel lang verlangt naar een goede snowboardgame omdat zoveel ontwikkelaars zich daar niet aan hebben willen wagen, kan Steep wel eens jouw game gaan worden.