Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book

Ontwikkelaar Gust probeert het nog wel eens met andere games, zoals het onlangs uitgekomen Nights of Azure, maar hun Atelier-reeks is toch hun meest succesvolle franchise. Met ondertussen 17 games, 15 spin-offs en tig ports en remakes zou je kunnen zeggen dat ze in Japan verwend zijn. In Europa zijn we nu met elf delen alsnog goed bedeeld. Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book is de eerste Atelier-game op PlayStation 4, dus voor Gust een mooi moment om weer een nieuw universum te creëren. Voor nieuwkomers een mooi moment om in te stappen, want voorkennis van al het eerdere is niet nodig.

Het verhaal is heerlijk simpel. Sophie woont in het stadje Kirchen Bell. Haar oma was alchemist en Sophie wil niets liever dan net als haar oma stadsgenoten helpen met medicijnen, speciale metalen en andere alchemie-brouwsels. Maar Sophie is geen natuurtalent, dus echt van de grond komen doet haar droom niet. Totdat ze op een dag succesvol een recept uit heeft geprobeerd en ze dat opschrijft in een boek. Het boek komt namelijk tot leven en kan praten. Het zwevende en pratende boek heet Pachta.

Er is wel een probleem, want Pachta heeft last van geheugenverlies en herinnert zich amper wat. Door meer recepten te schrijven wordt het geheugen opgefrist en leert Sophie dat het boek ooit een enorm goede alchemist was, die zelfs een ketel gemaakt heeft die iedereen meteen een natuurtalent maakt. Sophie ziet het als haar taak om Pachta weer tot mens te maken en hopelijk meer te leren over die ketel. Hiervoor zal ze op zoek moeten gaan naar recepten en vooral ingrediënten om ze uit te proberen en indien gelukt op te schrijven.

Atelier Sophie: The Alchemist Of The Mysterious Book (Foto: Koei Tecmo)

De inwoners van Kirchen Bell hebben in ieder geval genoeg wensen voor nieuwe items, aan verzoekjes is er geen gebrek. Zo is de lokale bar de plek om nieuwe verzoeken op te pakken, of om geruchten aan te horen. Door die geruchten leer je weer over meer plekken op de wereldkaart, waar andere ingrediënten te vinden zijn. Ook door verder te komen in het verhaal zullen meer plekken bezoekbaar zijn. De smid Logy, voor kenners van de vorige Atelier-trilogie een bekende, en de kleermaakster Leon hebben ook materialen nodig om jouw team uit te rusten met betere items.

In je avontuur kom je namelijk meer mensen tegen die je graag vergezellen als je op zoek gaat naar materialen. Dat is namelijk niet het meest veilige om te doen, er zijn overal monsters. Van simpele puni's tot enorme katachtigen. Nou ja, simpele puni's: deze gelei-achtige monstertjes zijn in het begin een eitje, maar later komen de meer krachtige puni's die onverwacht veel schade aanrichten, dus onderschat niemand.

Atelier Sophie: The Alchemist Of The Mysterious Book (Foto: Koei Tecmo)

Je vertrekt steeds uit Kirchen Bell en gaat naar een plek op de kaart om materialen te vinden. Dat lopen over de wereldkaart kost energie. Ook het vechten kost dezelfde energie. Hoe minder energie je hebt voordat je een gevecht in gaat, hoe minder krachtig je aanvallen zijn. Je zult dus af en toe terug moeten naar je Atelier om uit te rusten. Niet dat dat erg is, want je hebt meestal wel een verzoek te maken, nieuwe verzoeken aan te nemen of wapens te verbeteren. Naast jezelf levelen in vechten zul je ook je alchemistkennis moeten levelen door veel brouwsels te maken. Hierdoor krijg je weer nieuwe ideeën voor recepten die je gaan helpen betere items of drankjes te maken die je helpen in je gevechten.

De Atelier-reeks staat bekend om het tijdsmanagement. In vorige delen kreeg je vaak tig dagen om je doel te bereiken. Dat betekende plannen, soms enorm op je bek gaan en opnieuw proberen en proberen alles zo efficiënt mogelijk te doen. Voor fans van de serie is het dan ook jammer dat dit aspect helemaal niet meer speelt in Atelier Sophie. Het enige dat de ingame-tijd nu doet is zorgen dat mensen andere dingen doen en vragen op bepaalde dagen en dat er andere monsters zijn als het nacht is. Het weer speelt ook een rol, als het regent zijn er andere of krachtigere monsters dan wanneer de zon schijnt. Ook zijn er andere materialen te vinden als het regent. Het gemis van tijdsmanagement maakt het voor bekenden met de reeks de meest simpele Atelier-game ooit, voor nieuwkomers is het dan weer prettig dat ze in alle rust kunnen experimenteren met alchemie en materialen.

Atelier Sophie: The Alchemist Of The Mysterious Book (Foto: Koei Tecmo)

Want experimenteren is een game op zich, zoals je verwacht van een Atelier-game. In Atelier Sophie is dat dan ook niet anders. Je kiest je recept dat je wil proberen, en kiest de materialen. Elk materiaal heeft eigenschappen. Zo kan het ene water een attribuut HP Boost hebben, terwijl een ander water de kwaliteit van je item ophoogt. Dat is een random gegeven als je materialen vindt. Heb je alle materialen met voor jou gewenste attributen gekozen, dan kies je in welke ketel je dit wil bereiden. In het begin heb je er maar een, maar deze kun je upgraden of je kunt zelfs nieuwere ketels maken. Dan begint het passen en meten. Elk materiaal heeft namelijk een vorm, en door het te plaatsen verschijnen er punten in het grid van de ketel. Hoe meer materialen je langs een punt plaatst, hoe meer bonus je ervan krijgt. De statistieken ernaast laten zien hoeveel bonus je nodig hebt om betere effecten in je item te krijgen.

Atelier Sophie: The Alchemist Of The Mysterious Book (Foto: Koei Tecmo)

Zo kun je bijvoorbeeld een ijsbom maken. Door slim te plaatsen met goede materialen kun je zorgen dat de bom niet alleen één vijand raakt, maar de hele groep, ook kan het vijanden bevriezen als je nog meer bonuspunten weet te krijgen. Door je ketel te upgraden krijg je verbeteringen zoals materialen roteren, waardoor langs die punten werken makkelijker wordt. Het steeds weer betere materialen vinden, het passen en meten en proberen zo veel mogelijk bonuspunten te halen bij een experiment is het verslavende aan Atelier-games.

Atelier Sophie is in gevechten en gesprekken een typische JRPG. Vechten zelf werkt turn-based, waarbij je per teamlid kunt kiezen of ze aanvallend of verdedigend bezig moeten zijn. Door slim te combineren bouw je een meter op waardoor je support-aanvallen krijgt. Gratis aanvallen in een beurt om tegenstanders neer te krijgen zeg je geen nee tegen. De teamleden zijn gevarieerd genoeg, al zijn hun zinnetjes die ze zeggen tijdens gevechten wel erg herhalend. Als mijn vrouw al vraagt of ik Spotify kan opzetten omdat de muziek zo irritant is, dan weet je dat er iets nog niet lekker zit. Kirchen Bell heeft bijvoorbeeld een kerk, maar als je daarin bent, dan krijg je de meest waanzinnige kermismuziek door je speakers. Oké, het is eens wat anders dan het Latijnse gezang dat je normaal in spellen hoort, maar dit is weer het andere uiterste. Dat er een loop in zit helpt ook niet mee. Als je aan het experimenteren bent met recepten dan ben je na een uur dat eeuwige deuntje wel zat.

Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book is een vrolijke JRPG. Het heeft geen zwaar verhaal, maar gewoon simpel, rechttoe rechtaan. De gevechten zijn zoals bijna altijd gewoon turn-based, de gesprekken in het dorp gezellig, en je hebt dit keer geen tijdslimiet. Voor de nieuwkomers in de serie dus een prima instapmoment, maar voor de fans van de oudere games is het jammer dat er geen planning meer nodig is. De dag- en nachtcyclus en het weer spelen wel een rol, maar mis je eens een avond, dan wacht je gewoon op de volgende, zonder zware gevolgen. Hopelijk gaat de opvolger, Atelier Firis: The Alchemist of the Mysterious Journey, gedurfder zijn.

Pluspunten
Minpunten
  • Prima instap voor newbies
  • Vrolijke JRPG
  • Items brouwen is verslavend
  • Geen tijdmanagement
  • Muziek is te repetitief
  • Het blijft allemaal wat vlak
Gespeeld op PlayStation 4. Ook beschikbaar voor PlayStation Vita.