Renault neemt F1-motor flink onder handen

Renault heeft bekendgemaakt dat het afgelopen winter de Formule 1-motor en aanverwante onderdelen flink onder handen heeft genomen. De complete aandrijflijn mocht voor dit seizoen voor 48 procent (32 tokens) aangepakt worden. Deze ruimte is naar eigen zeggen voor het grootste deel opgebruikt.

Rob White, directeur van de technische afdeling van Renault F1, geeft uitleg: "We hebben flink wat veranderd aan de betrouwbaarheid en de prestaties. We hebben systemen die veel prioriteit hadden aangepakt. De grootste wijzigingen zijn gemaakt aan de power unit, turbo en de batterij."

"De motor (ook wel Internal Combustion Engine genoemd, red.) beschikt over een nieuwe verbrandingskamer, een nieuw uitlaatsysteem en nieuwe variabele kleppen, zoals toegestaan wordt door de reglementen van 2015. Daarnaast werkt de compressor efficiënter en het Energy Recovery System is verbeterd. Ook kan de nieuwe motor makkelijker in het chassis worden geïntegreerd. Kortom; er zijn weinig onderdelen van de 2014-motor te vinden in de nieuwe."

Daarnaast heeft Renault nog wat personele wijzigingen doorgevoerd. Rémi Taffin wordt naast de circuitactiviteiten ook verantwoordelijk voor het gedeelte in de fabriek. Naoki Tokunaga is toegevoegd aan de ontwikkelingsafdeling van het Franse merk, terwijl Jean-Paul Gousset de taak heeft om de prestaties van de organisatie te overzien.