Gouden Windei voor 'mierzoet' Capri-Sun

Het kinderdrankje Capri-Sun is uitgeroepen tot meest misleidende product van 2014. Voedselwaakhond Foodwatch noemt het drankje een "mierzoete misleiding van Coca-Cola". Capri-Sun kreeg in de verkiezing voor het Gouden Windei de meeste stemmen van consumenten; ruim 38 procent koos de frisdrank als meest misleidend. In totaal brachten ruim 26.000 mensen een stem uit, meldt Foodwatch.

In de zakjes van 200 milliliter limonade van Capri-Sun zit 19 gram suiker en dat komt overeen met 5 suikerklontjes. Er zit 12 procent geconcentreerd vruchtensap in en er zijn vitamines bij gestopt. "Die zijn vooral toegevoegd om het drankje onterecht een verantwoord imago te geven."

Het Gouden Windei wordt woensdag om 9 uur in Rotterdam uitgereikt, bij het hoofdkantoor van Coca-Cola in Nederland.

Albert Heijn eindigde met 35 procent van de stemmen op de tweede plaats met de Ambacht Rundervink. "Net als vorig jaar ontsnapt Albert Heijn op het nippertje aan de eerste plaats", aldus Foodwatch. De rundervink is met water opgespoten en bevat vijf soorten suiker en zeven E-nummers.

BelVita Breakfast meergranen kreeg 16,5 procent van de stemmen. Op Knorr Boeren Groente Soep stemde 5 procent en op Rosita's Surinaamse Roti's 4 procent.

Foodwatch houdt de verkiezing elk jaar, om het onderwerp van misleiding onder de aandacht te houden. De organisatie hoopt ermee te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen.

Gouden Windei voor'mierzoet' Capri-Sun
Gouden Windei voor'mierzoet' Capri-Sun (Foto: ANP)