'NS moet wegwerpchipkaart promoten'
De NS brengt alternatieven voor de OV-chipkaart onvoldoende onder de aandacht bij reizigers. Dat schrijven Reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond in een brief aan de NS. Veel incidentele reizigers zijn niet op de hoogte van het bestaan van de eenmalige chipkaart. Daardoor tasten ze onnodig diep in de buidel voor een reguliere chipkaart.
Het papieren kaartje werd eerder deze maand afgeschaft. Met name incidentele reizigers, stellen Rover en de Consumentenbond, voelen zich sindsdien gedwongen 27,50 euro te investeren: 7,50 euro voor een chipkaart en een startsaldo van twintig euro. Voor hen is het bestaan van de losse chipkaart niet duidelijk.
"Veel incidentele reizigers ervaren een gevoel van onrecht dat zij dit bedrag moeten betalen voor een treinreis van soms maar enkele euro's", aldus de organisaties. "De eenmalige chipkaart en het e-ticket worden niet tot nauwelijks belicht. In de NS-kaartautomaten krijgt de reiziger een veelvoud aan OV-chipkaartopties te zien, maar moet hij flink zoeken naar de opties losse kaartjes."
De NS laat in een reactie weten dat het losse kaartje wel degelijk onder de aandacht is gebracht in de weken voorafgaand aan het afschaffen van het papieren kaartje. "Maar we nemen deze klachten serieus. We gaan opnieuw aandacht schenken aan het alternatief", aldus een zegsman van de NS. "Dan moet je denken aan posters en advertenties in kranten."
Meer dan 34 euro betalen voor een retourtje Zutphen-Utrecht....vieze gore zakkenvullers!
Beiden gooi je toch weg?
Waarom zou je uberhaubt in- of uitchecken als er toch dagretour met een datum op staat?
Dat je met gespeende lullen.. eh, geleende spullen.
De bok van het dak af neukt.. eh, de nok van het dak af beukt!
En dus kan je een papierenkaartje aan iemand doorgeven....en tja dan loopt de NS geld mis. Verder is er geen cincurrentie dus verliest men ook weinig klanten en hoeft men dus ook niet veel service te geven. Bel ze op en ze zullen je zeggen dat zij het niet verzonnen hebben. Vraag of je diegene dan aan de telefoon mag hebben en men zegt nee.
Dat het kan, wil niet zeggen dat het mag.
Net als in de bioscoop. Wil men je meer gaan laten betalen zodat er meer gecontroleerd wordt op overlast, terwijl dat al zou mogen verwachten bij de normale prijs. Het idee was om je een keuze te geven: Of normaal met gewone prijs(waarbij het dus al verboden overlast te geven is) of 'extra' beveiliging met toeslag.
Ikzelf ben zóóó blij dat ik nóóóit meer in de rij voor een automaat sta. Nooit meer wachten achter een moeder met kinderen die graag zelf de automaat willen bedienen. Nooit meer een trein missen omdat de automaat bezet was. Nooit meer toeristen hoeven uit te leggen dat je met credit card geen kaartje kunt kopen.
En vooral: nooit meer vijf minuten extra marge inbouwen die soms te krap is en vaak te ruim.
O ja: nooit meer kaartjes moeten bewaren om te declareren.
Dus het is jammer voor de incidentele reiziger, en daar kan echt nog wel wat verbeterd worden qua kosten, maar voor de gewone reiziger is het echt heel fijn.
(500 euro voor een treinkaartje is dan niet ongebruikelijk)
je mag betalen om iemand anders' "probleem" op te lossen.
en het was geeneens een probleem totdat de NS het er zelf van maakte.
oplichterij op hele grote schaal, dat is het feitelijk.
Waar is toch de tijd gebleven dat men nog probeerde om automobilisten te motiveren om de trein te pakken?
De oplichters hebben met geen woord gerept over een wegwerpkaartje.
( die ze uiteindelijk wel heeft gekocht ).
Dus is het elke keer een irritant relatief hoog bedrag erop zetten terwijl je maar een korte afstand moet. Voor mij niet zo'n ramp maar voor incidentele reizigers wel.
Ik ben duurder uit dan wanneer ik met de auto ga dus daar kies ik tegenwoordig ook steeds vaker voor.
Ben helemaal geen fan van de ov chipkaart los dat het een lam systeem is, worden de kaartjes ongemerkt duurder en qua privacy is het nu helemaal volledige controle terwijl ik vind dat het niemand wat aangaat waar jij heen reist en hoe vaak, dit terwijl ik niks te verbergen hebt, misschien daarom juist.
- totdat je korting kan krijgen door met iemand mee te reizen (moet je nu ineens toch het apparaat gebruiken)
- Totdat je een uur probeert je kaartje te scannen maar dat het allerlei geluiden maakt, behalve de goede
- Verder profiteerd men van de fouten die reizigers maken. Miljoenen per jaar. Er lijken dus juist meer handelingen dan voorheen. Als je kaartje het doet gaat het goed. En anders betaal je weer 7,50 voor niets. Plus 20 euro moet er op je kaart staan. Dus voor een ritje van 3,25 leg je 30 euro neer. De volgende keer moet je weer je kaartje opwaarderen. Tja je zou wel eens verder dan je saldo kunnen reizigen.
Kortom: Alles bij de reiziger leggen ipv raddraaiers aanpakken.
Maar nee er moet een chip in elke papieren kaartje. KOsten maken om niets. Waarom? Minder personeel! Al jaren zo. Daarom zijn de loketten weggegaan. Scheelde in de kosten....voor NS. Niet voor de klant. Nee die werd steeds vaker al hond behandeld.
en daarom ben ik ook het meest verbaasd over de reacties van de mensen die een beetje baat hebben bij de nieuwe situatie: voor een piepklein klein beetje gemak, verkopen ze zonder met de ogen te knipperen hun ziel en gooien ze principes, die ze normaliter altijd hoog hebben zitten, rap overboord.
ik begrijp dat gewoon niet.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken